Subscribe: jj.n's blogg
http://blogg.passagen.se/jj.n/rss/
Added By: Feedage Forager Feedage Grade B rated
Language: Swedish
Tags:
Rate this Feed
Rate this feedRate this feedRate this feedRate this feedRate this feed
Rate this feed 1 starRate this feed 2 starRate this feed 3 starRate this feed 4 starRate this feed 5 star

Comments (0)

Feed Details and Statistics Feed Statistics
Preview: jj.n's blogg

jj.n's blogg





Last Build Date: Tue, 08 Jan 2008 08:33:58 +0100

Copyright: Copyright 2008
 



Bloggbyte

Tue, 08 Jan 2008 08:33:58 +0100

Jag skaffade, som den minnesgode kommer ihåg, en ny blogg hos Metro för några månader sen men det fanns klara brister i deras funktioner. Nu verkar de dock ändrat om lite så att det fungerar bättre än förut. Med andra ord är det dags att byta blogg nu när den här bloggens utveckling står kvar i forntiden mer än vad jag själv gör. Sen må det vara hänt att Passagen känts som hemmaplan under mycket lång tid. Det är ändå dags att flytta på sig och gå vidare, ungefär som jag skrev om skivorna igår :)

Sen inser jag att det är dags att lära sig vilka ny taggar som används för html-kodningen. Här har jag klarat mig med forntidens men det funkar inte där... Så hur skriver man med tjock text egentligen? :)

Metrobloggen finns här: http://www.metrobloggen.se/jjn

Väl mött där!

(Den som vill fortsätta diskutera något som skrivits här får gärna fortsätta där istället)



Opinionssiffror

Mon, 07 Jan 2008 07:36:07 +0100

Socialdemokraterna fortsätter öka, samtidigt som vänstern minskar, sorgligt nog.

När ska V inse att det är dags att byta ut ledarna i partiet och komma in i matchen igen, istället för att vänta på att S vinner och de i bästa fall få lukta på makten lite? Även om det sägs att förändringarna för partierna är inom felmarginalen så är det likväl en tendens att V mer eller mindre konstant går bakåt, men jag vet i katten om de funderar så mycket som de borde på varför och vad de ska göra åt det?



Adieu

Sun, 06 Jan 2008 23:20:10 +0100

Idag har jag packat in alla mina gamla vinylskivor i bilen för att åka och sälja dem i morgon. Det handlar om nästan 1 000 Lp och maxisinglar och om lite drygt 700 vinylsinglar, förpackade i 12 läskbackar av den gamla typen, vars tyngd gör att bilen knäar betänkligt.

Jag kunde aldrig någonsin tro att jag skulle vilja skiljas från de som i vissa fall hängt med mig i snart 30 år och med musik jag fortfarande tycker om.

Men allt har ett slut och jag har inte lyssnat på dem på flera år.

Jag började ifrågasätta mitt samlande för några år sen när jag hittade skivor jag köpt nästan ett år tidigare men glömt bort att jag hade och inte lyssnat på överhuvudtaget. (Idag när jag lastade in dem så hittade jag ytterligare ca 10 skivor jag köpt men i vissa fall inte ens tagit av plasten på...)

Någonstans var det läge att sätta ner foten och få mer utrymme över när det ändå bara stod och samlade damm. Men likväl var det en lite ångestladdad handling som jag är rädd att någon gång ångra eftersom det ändå varit en viktig del av mitt liv och ibland det som stått mig närmast och varit mitt absolut största intresse i många år.

Förhoppningsvis får de nya goda hem hos människor som uppskattar dem och inte bara låter dem samla damm och förhoppningsvis så får jag så mycket betalt för dem så jag inte blir sur och tar hem dem igen :) Även om många är ovanliga och utan att tveka har ett visst samlarvärde så har jag inte så bra koll på efterfrågan på dem.




Machoism, drickande, Reinfeldt, valtvång m m

Sun, 06 Jan 2008 08:56:07 +0100

En artikel om Självmordsvåg bland turkar får mig att tänka lite vidare på de senaste dagarnas diskussion, och för min del bloggande, om feminism och dylikt. Feminism får som bekant ofta kritik, ibland relevant, men ofta överdriven i mina ögon. Motsatsen, med tydlig uppdelning mellan könen med män som macho och kvinnor som motsatsen verkar i detta fallet inte leda till något gott alls. Vad händer om man inte kan svara upp till den roll omvärlden lagt på en? Här verkar det sluta med självmord och inte kan det göra något bättre för någon? Män borde också tillåtas tala om känslor utan att ses som "kvinnor"... Men ska man följa gamla könsroller är det bara att bita ihop och lida sig igenom alla problem, alternativt ta livet av sig. Det brukar heta att vi borde lära oss dricka som man gör i europa, men det verkar snarast som vi lärt europa supa. I flera länder i Europa, till och med i Danmark, börjar man inse att Unga dricker sig sjuka istället för att dricka mer lagom. Sverige verkar närmast gå baklänges, sett till hur många lever, men det verkar som om ökningen av drickandet i allafall slutat för de i tonåren. Men de som är över 20 ökar fortfarande mycket Att man till och med i Danmark verkar inse att man inte kan lära barn dricka hemma borde få en och annan förälder med huvudet under armen här att inse sitt felval när de köper ut. Men den myten verkar tyvärr fortfarande mycket seglivad... Per Ohlsson skriver om vad som rör sig i Reinfeldts huvud. Trots att Ohlsson går att betrakta som närmast ärkeliberal så skriver han ofta rätt fritt och ganska roligt. Själv minns jag den hejdlösa driften för snart 10 år sen med kristdemokrater och deras syn på sexualiteten och om deras förfasande över onani och homosexualitet, som till och med fick mig att skriva ett tackmejl till honom som han vänligt replikerade. Numera, vad jag sett, skriver han lite torrare och lite mindre kul, men inte utan viss udd, inte minst idag när han listar fem olika förutsättningar om vad Reinfeldt kan göra för att göra nästa år bättre för regeringen och bryta deras nedåtgående spiral. Han är oavsett vad träffsäker när han lyfter fram de olika sakerna regeringen bör tänka på: Att ekonomin fortsätter att utvecklas positivt, Att den borgerliga alliansen återupplivas, Att politiken blir mindre teknokratisk, Att utmaningen från oppositionen tas på allvar och till sist, men inte minst, Att statsministern slutar skylla ifrån sig. Det första förslaget, om ekonomin, går möjligen att ifrågasätta eftersom det inte är så lätt för regeringen i alla lägen att påverkar något som styrs så mycket av omvärlden. Det sista är nog det mest pinsamma eftersom det inte hörts några klagomål av samma sort tidigare, varken under valrörelsen som nämns i artikeln när högern fick mycket positivit mediautrymme, eller när sossarna varit i ledande ställning. I övrigt tror jag inte att Reinfeldt tar åt sig, utan politiken lär fortsätta på samma sätt i år som förra året. Tyvärr. Valtvång har jag aldrig sett som något att välja... Men jag är nästan på väg att ompröva min inställning efter att ha läst filosofen Peter Singers debattartikel Bäst med valtvång, som bland annat finns i Singers hemland Australien. Tidigare har jag tyckt att det är ett val också att välja att inte rösta, men efter följande stycke så ifrågasätter jag den ståndpunkten. "När det är frivilligt att rösta, och sannolikheten för att en enda persons röst kan påverka resultatet är extremt låg, blir minsta besvär - som att ödsla tid på att ta sig till en röstlokal och stå i kö för att få lämna sin valsedel - nog för att få röstförfarandet att framstå som irrationellt. Men om många människor tänker så och avstår kan en befolkningsminoritet få en avgörande betydelse för landets framtid och följden blir en missnöjd majoritet. Om man vill undvi[...]



Hanna, fred, snålhet m m

Sat, 05 Jan 2008 08:56:32 +0100

Jag bloggade om Per Ströms undermåliga debattartikel för några dagar sen. Idag får han svar på tal från två håll i SvD. Dels från någon som önskar fred i ett inbillat krig och dels från någon som önskar att han slänger skygglapparna och se världen som den är.

Som Guero skriver så undrar jag också var kriget finns och var det utspelas och vilka som dött i detta kriget? Är feministers protester att likna med krig så vet jag inte vad man ska kalla det som de protesterar mot i såfall?

Är inte problemet, som han också säger, snarast att kvinnor och män ska ha lika villkor och samma förutsättningar att kunna leva som de vill? Att könen sen må vara olika på vissa punkter, generellt sett, är en helt annan sak. Fortfarande skiljer sig individer mer åt än man skiljer sig åt mellan könen. Men tyvärr verkar vissa krafter helt arbeta mot det.

Regeringens kulturpolitik får mothugg från DN:s ledarsida med rubriken Snålhetens triumf.

Landet går bra ekonomiskt och de enda som inte verkar tjäna på det är de som hade det knepigt från början. Vilket även gäller kulturen, trots att, som sägs i artikeln, byggnaderna och personalen finns kvar och kostar pengar vilket gör att skillnaden för kostnaderna när maninförde entreavgifterna igen blir marginella. Kulturen kan inte helt överleva på marknadens villkor och behöver stöd om vi inte ska behöva bli ett helt kulturutarmat folk eftersom det är viktigt att ta kulturarven vidare till nästa generation.

Synd att vi inte kan lära mer av europas kulturella högborg Frankrike som plockar bort avgifterna på många av sina museer.

Läser om Hanna från Arlöv som inte var riktigt så politisk som Nationalteatersången säger, utan snarast var en inspiration till texten. Märkligt nog kritiserar några liberaler, under namnet Lilla Torg liberalerna, användadet av inspirationskällor när de inte visar sig vara helt sanna... Vilket inte bara är korkat utan dessutom långt från liberalt. Men som sagt, hur ofta träffar man på riktigt liberala liberaler?



Märkligt om doping och märkligt om kungen

Fri, 04 Jan 2008 08:41:53 +0100

Undrar hur man kan bli friad för doping på grund av räknefel som Merlen Ottey blivit? Att man kan räkna fel må vara hänt, men att man inte har ett regelverk som styr så att man kan ta upp en dom som redan fällts, där ny bevisning framkommit, är väldigt märkligt, även om jag vet att det förekommer i motsvarigheten till brottsbalken i flera andra länder. Som jag ser det blir det rättsosäkert att inte kunna göra det.

Även Arne Ljungkvist får sig en skopa och jag instämmer i att han borde skämmas som inte går ut med nyheten självmant utan är tyst tills en journalist letar fram det. Tyvärr motverkar han vad som verkat vara sin ambition tidigare, att fördöma och förhindra dopingen. Nu håller han istället en av de främsta friidrottarna resultatmässigt under de senaste decennierna bakom ryggen och ger henne ära, pengar och en betydligt längre idrottkarriär än vad hon annars fått eller varit förtjänt av.

Kungen brukar ofta lyftas fram för sitt natur och miljöintresse. Naturligtvis är det bara tomt prat för han har inga problem att bryta naturskydd (SvD) när det gynnar han själv eller sin familj. Alla vi andra hade antagligen inte ens kommit på tanken att försöka och hade vi gjort det så hade vi blivit utskrattade och fått avslag med vändande post.



Äntligen

Thu, 03 Jan 2008 19:07:23 +0100

Äntligen några moderater som vågar gå emot partipiskan och minns vad de hade för åsikt innan valet och nu vill tillåta fildelning

"Att avkriminalisera den fildelning som i dag är förbjuden och tvinga marknaden att anpassa sig är inte bara den bästa lösningen. Det är den enda lösningen", skriver moderaterna i en debattartikel i Expressen i dag.

Dagens lagstiftning har kollapsat. I lagboken finns en verklighet beskriven, och ute i samhället är det en helt annan verklighet, säger Karl Sigfrid, en av de moderata riksdagsledamöter som skrivit under debattartikeln, till SvD.se.

De stora antalet svenskar som fildelar - siffran en miljon brukar nämnas i debatten ? gör att Karl Sigfrid och de andra som skrivit under debattartikeln nu kräver lagen anpassas till hur verkligheten ser ut. Det skulle gynna Sverige som tekniknation skriver de och menar att hårdare lagar mot fildelningen ökar övervakningen i samhället.
"

Det finns inte mycket att tillägga till de orden, utan bara nicka och hålla med. Det kan inte vara lagstiftarnas roll att förklara så många svenskar som kriminella och hålla en gammal teknik som färre och färre efterfrågar under armarna.

Edit: Ser två dagar efter det ovan att det finns ett par gamla mossiga moderater som vill stanna utvecklingen och göra landet lika rättosäkert som de påstår att vissa grannländer är.

Frågan är varför just upplevelseindustrin ska gynnas och inte den industri som gynnas av att utvecklingen går vidare och framåt? Sluta göra 1 miljon svenskar till kriminella och anpassa teknik och lagar efter verkligheten.



Fyrverkerier, Ams, friskoleinsyn m m

Thu, 03 Jan 2008 08:11:49 +0100

Skriverierna om fyrverkierna fortsätter med att räddningstjänsten och skånska politiker kräver förbud eller "krafttag" mot fyrverkerier. Det är en klar fördel att det inte bara längre ser ut som ett fåtal överdrivet hysteriska människor som klagar utan att även en så tung instans som Räddningsverket agerar och att politikerna uttalar sig lite mer unisont. Som Torkel Schlegel, chef på enheten för brandfarliga och explosiva varor på Räddningsverket säger så kan man fråga sig om det är vettigt att produkter med så stor energi att de kan döda människor ska säljas utan tillstånd. Jag tycker inte det. Han är även inne på, precis som jag igår, att man ska förbjuda de raketer som är större och är faktiska raketer med styrrör. De är helt enkelt för svåra att rikta rätt. Rubriksättning är alltid intressant. Kan man tro att det är något med samma innehåll som DN ger rubriken Allvarliga brister i AMS verksamhet och SDS ger rubriken Bra betyg till Ams-utbildning ? Det är svårt att se det som annat än att DN:s rubriksättning kan vara gjord på politiska grunder, även om i sak ingen av rubrikerna är helfel, men jag uppfattar ändå utredningen som i huvudsak positivt inställd till AMS. Själv tycker jag att AMS behövs men att den behöver förändras. Som nämns så är det inte genomtänkt att ha utbildningar som inte leder någon vart utan i mina ögon snarast handlar om förvaring eller som mer allmän utbildning. Jag tror precis som utredaren att komvux klarar det bättre. Problemet med regeringen av idag är att de dragit in pengar från både komvux och AMS-utbildningarna och verkat haft en naivt stor tro på att de ökade antalet arbeten skulle ge alla jobb. Tyvärr är det ju inte så när företagen inte vill ta sig råd att utbilda de som är utan jobb ens när det gäller relativt lätta arbetsuppgifter där inte utbildningen behöver vara oerhört långdragen. Även om jag tycker det i viss mån är företagens uppgift att lära upp de som de anställer så borde det vara mycket vettigare att ge AMS pengar för att lära ut grunderna för vad som behövs inom de områden där det behövs folk. Varför inte på företaget i fråga under max 6 månader mot krav på att man verkligen anställer de som sköter sig, klarar jobben och vill vara kvar själva? Sen undrar jag över sista stycken i DN-debattartikeln "Mona Sahlin vill nog göra upp med regeringen om betygen. Men sättet hon framfört sitt erbjudande på visar att hon varken har partiets stöd eller någon tro på framgång. " Har inte den hamnat på fullständigt fel ställe? Ser inte alls att den har med resten av innehållet att göra :) DN:s ledarsida om betygen hävdar att Sahlin far med osanning när hon hävdar protesterar mot betyg i först klass ""Att sätta betyg på 7-åringar har ingen förankring vare sig i skolan eller bland föräldramajoriteten", fastslog Sahlin och hennes tre medförfattare i debattartikelns slutkläm. Men något sådant är heller inte aktuellt. Långt därifrån. De borgerliga partierna är överens om betyg från årskurs 6. Betyg i årskurs 1 har inte ens diskuterats. Däremot är betyg på sjuåringar ett spöke av det slag som passar för internt bruk. Sahlin kan peka på denna hotbild och till partikamrater som helst inte vill ändra något säga: Här står vi enade! Jag kan lika lite som ni acceptera betyg på sjuåringar." I SvD 29 december 2007 är dock utbildningsministern citerad: "Utbildningsminister Jan Björklund (fp) låter dock hälsa att han står fast vid att de betygsliknande omdömena ska finnas från första klass." Oavsett om det är formella betyg eller något som kallas för "betygsliknande" så handlar det likväl om ett skriftligt omdöme som känns lika hårt att få, om det inte är så bra som väntat, oavsett vad det har f[...]



Gravskändning, fyrverkerier, Bildt, Svenska kyrkan m m

Wed, 02 Jan 2008 10:14:19 +0100

Ett stort antal gravar skändades och förstördes i Helsingborg(Dagen, HD, SvD). Det är uppriktigt sagt oförståeligt varför man väljer att gå på en död sak som gravstenar? Sist jag hörde talas om något liknande så var det nazister som välte stenar på judiska kyrkogårdar och ännu längre tillbaka så var det satanister. Här misstänker jag mer att någon tappat skallen efter för mycket alkohol, med tanke på att det hände under nyår... Med så många välta stenar, vilket borde tagit ett tag även om de var fler än en som gjorde det, så borde någon sett något tycker jag. Ändå är det någonstans så att jag, hur beklämmande detta än är, tycker det är bättre att ta ut eventuella aggressioner på döda ting än på levande. Jag får ju hellre min gravsten vält än åker på stryk själv s a s... Fast det skapar inte riktigt lika stora rubriker. Svagt stöd för förbud för fyrverkerier påstår de flesta ledamöterna i justitieutskottet. Johan Linander (c) hävdar att nyårsafton blivit tristare utan raketer och att vi alla behöver ta ett större samhällsansvar. Men med tanke på att 300 skadas varje år, på något som bara används under några dagar per år, så borde det vara dags att tänka om inte bara för de som direkt och indirekt skadas, utan även med tanke på samhällets kostnader. I grund och botten är det dessutom så att lagarna ska utformas så de harmoniserar med vanligt folks egna åsikter och i denna frågan verkar det ha svängt rejält under de senaste åren mot mer begränsningar och totalförbud. Egentligen är jag barnsligt förtjust i raketer, även om jag blivit för småländskt snål för att betala för att få tända på stubintråden själv, men jag är inte villig att låta en natts firande gå ut över så många som lider eller skadas av det hela. Fungerar det inte med de regler som existerar så är det för såna som Linander att försöka utforma lagar som begränsar de skadeverkningar som folk upplever inte fungerar idag. Ett förslag hade varit, som jag nämnt innan, att totalt förbjuda de raketer som har höga knallar och att förbjuda faktiska raketer med pinne, som är lättare att rikta mot andra och, som är svårare även om man är seriös, att rikta åt rätt håll. Alternativt att kräva utbildning för dem för att få handha dem överhuvudtaget och förbjuda vanliga affärer att köpa dem. Någonstans borde också importörer och återförsäljare av raketerna vara intresserade av en skärpning eftersom de vid ett förbud riskerar att helt tappa sina förtjänster. Att utgå från att totalförbud gör det värre, som HD:s ledare gör, är lika fel som att tro att total frihet gjort det bättre. Dock har de rätt i att alkoholintaget knappast gör något bättre i denna frågan heller, precis som när det gäller misshandel. Jag vet inte om Bildts åsikt att vi måste vi göra EU till en militär fredsmakt (SvD) är något som ska få hans betyg att höjas, men jag betvivlar det utan tror snarast att det lär sänkas till de andras mer realistiska nivå. Bildts betygsnivå måste komma på gamla meriter där den allmänna uppfattningen verkar ha varit att han varit duktig på FN-nivå i utrikespolitiken. Men jag håller med SDS-ledare om att han senaste dryga året agerat arrogant och undanglidande. Lite som vilket socialdemokratisk toppolitiker som helst... Vad det gäller EU som fredsmakt så tycker jag fortfarande att det dels är att lura svenska folket som fick höra innan valet om vi skulle gå med i EU att det inte skulle handla om en militär stat och att en sån omändring definitivt skulle föregås av en omröstning om vi alls ska vara med där. Personligen tycker jag att det är bättre att gå via FN eftersom de innefattar även de länder som inte befinner sig inom EU. Svenska [...]



A brand new old world

Tue, 01 Jan 2008 12:13:22 +0100

Ta farväl av 1984 i år, uppmanar SvD:s ledarsida. Men kommer det att hända? Knappast...

Oavsett vilket parti som genomför den utökade övervakningen så är det beklagligt men det är som flera andra bloggar påpekat anmärkningsvärt att det genomförs av partier som haft frihet och valfrihet som paroll i många år att det blir de som genomför det hela, efter att kritiserat sossarnas förslag tidigare.

Precis som Pär Ström konstaterar så räcker det inte med rent mjöl i påsen för att inte vilja bli totalt kontrollerad. För hur många vill lägga ut alla telefonnummer de ringt den senaste månaden varenda månad?




Nyår och Majestätsbrott

Mon, 31 Dec 2007 08:35:43 +0100

Det är ju nyårsafton idag som ni alla vet. Brukar ni vara bra på att hålla nyårslöftena? Jag brukar låta bli att ge några eftersom jag vet att det blir svårt att hålla dem. Men den gången jag slutade röka var om än inte nyårsafton så i allafall en vecka senare, så jag har åtminstone varit nära en gång...

Så håller du ditt nyårslöfte har jag med andra ord inte så stor nytta över, inte minst för att jag inte dricker, inte rökar och i vanliga fall springer och tränar en del som jag gör.

Jag hittar Anna Mannheimers undran över vad drottningen sysslar med via Sydsvenskans kulturblogg och undrar vad det är för fel på folk, jag också.

Det mest skrämmande är att Silvia från början var så pass vacker att hon mycket väl skulle kunnat åldras med värdighet och vara fortsatt vacker utan allt för stora problem.

I övrigt har Mannheimer, som skrev krönikan i GP, oerhört rätt i att drottningen kanske skulle fundera över vad för signaler hon sänder ut, inte bara till allmänheten utan även till sina egna barn, varav ett haft problem med anorexia. Som 65-åring borde man vara så säker på sig själv, intelligent och så medveten om vad som är viktigt att man inte bara kunnat klara sig utan operationer, utan även att man i slutändan gör bort sig när man klagar över att media mest intresserar sig för ens utseende, när man själv verkar ohälsosamt intresserad i den...

Jag vet inte hur det är med er, men har inte ett kungahus som investerar skattepengar i skönhetsoperationer, istället för att förmedla något vettigt spelat ut sin roll? Det är väl knappast mer saker som talar om för oss att endast en typ av utseende är det som är vackert...

Varför inte ta och privatisera kungahuset, som jag föreslagit tidigare? Det sägs ju att företagen i Sverige tjänar så mycket på den reklam kungahuset ger. Brukar man inte själv betala för den reklamen man får, istället för att låta skattepengar betala det?

Tvärtemot vad som sägs i Kulturbloggen så verkar många faktist hålla med i kommentarerna hos GP i vad Mannheimer skriver. Det ger ändå lite hopp om framtiden...

(image)



Hiv-epedemi, skolpolitik och öresundsutbyte

Sun, 30 Dec 2007 09:18:35 +0100

Ny HIV-epidemi (Dagen) har nått Stockholm och lösningen verkar enligt vissa vara att inte göra något alls?

Är det inte bättre att börja med sprututbytet samtidigt som man undersöker om den har någon effekt eller inte? Fast frågan är om man alls behöver undersöka det när Världshälsoorganisationen WHO har undersökt och konstaterat att det hjälper, så även amerikanska Medicinska institutet (IOM), globalhealth.org FN-organet Unaids och narkotikabyrån UNODC samt EU:s motsvarighet ECNN m fl. Räcker verkligen inte det?

Inte ens Sydsvenskans väldigt liberala ledarsida tycker att Björklund ska säga nej till Sahlins invit som skapade stridigheter igår om betygen.

"En kunskapsskola präglad av kvalitet och likvärdighet är ett måste. Det får vara slut på ideliga, tvära kast i pedagogik och betygssystem. Klassrummet har alltför länge tillåtits vara en ideologisk experimentverkstad. "

Skolan synes vara satt under konstant förändring och jag förstår de lärare som suckar över att de aldrig får vara ifred för att jobba utan hela tiden behöver ändra och inte får prova sig fram under lite längre tid med vad som fungerar bäst. Som SDS ledare säger så är det dags för att sluta med de tvära kasten, men för det behövs det två parter som båda åtminstone är lite intresserade av att komma överens om något hållfast.

Snart 8 år sen Öresundsbron invigdes och då med tal om mer utbyte mellan länderna, samtidigt som man mer och mer pushar för att söka jobb även på andra sidan gränsen. Men hur kan man då efter så lång tid fortfarande inte löst problemen med de olika sociala skyddsnäten? Som med den danske medborgaren som råkade ut för en trafikolycka, boendes i Sverige men med jobbet i Danmark.

Visserligen sägs det att man ska börja jobba hårdare efter nyår, men varför ska det behöva ta hela 8 år innan man börjar anstränga sig lite mer? Det kan knappast varit en nyhet för någon att de olika länderna löser socialförsäkringsfrågorna olika och att det skulle bli problem att samköra dem.




Björklund vs Sahlin och tysta fyrverkerier

Sat, 29 Dec 2007 16:47:10 +0100

Björklund kallsinnig till Sahlins förlag om att göra upp gemensamt om skolan.

Kyrkoordnaren Per Westberg uttrycker sig mycket bättre än jag klarar och träffar mina tankegångar väl om Björlunds envishet.

"Med sådana svepande kommentarer som bara syftar till enkla politiska poäng är Björklund fördomsfull. Jag har lärt mig att det är livsfarligt att använda ordet flum. Inte sällan omvärderar man med tiden det som uppfattas som flum. Inte minst inom ledarskapsområden har nya teorier som senare bildat praxis givits epitet flum.

När det gäller pedagogernas kritik mot tidiga betyg vägrar Björklund lyssna. Han drömmer sig tillbaka till sin egen tid på lågstadiet i Skene och verkar ha svårt att inse att det även vid den tiden fanns inslag i skolan som inte var bra. Björklund verkar definiera "fokus på kunskapsresultat" på sitt eget sätt. Själv står han för en enorm flummighet när han inte tar till sig forskning på utbildningsvetenskapens område.

Att tala om för en sjuåring att de inte duger är vansinnigt. Så var det i skolan in på sjuttiotalet. De som inte fick det nedsättande omdömet kommer antagligen inte ihåg hur det faktiskt förhöll sig. Men vi borde vara tillräckligt många som kommer ihåg vilka stolligheter som faktiskt existerade.

Nej. Tacka vet jag utvecklingssamtalet. Det är minsanna inte flum även om många nog tyckte det när det fick ordentlig struktur och blev ett riktigt redskap i skolan. Lärarna på lågstadiet har de medel som krävs och behöver inte betyg.

Björklund måste lyssna på lärarna även om det rubbar hans egen självsäkra bild av verkligheten. Ett parti som inte lyssnar på pedagogerna är dömda att misslyckas på utbildningspolitikens område.
"

Utöver hans kloka ord så bör man också komma ihåg att det behövs fler vuxna, fler pedagoger och mer personal överhuvudtaget i skolorna för att undervisningen ska fungera bra. När hörde man sist talas om en skola som fått möjlighet att anställa lika många kuratorer, skolsköterskor, skolläkare och skolpsykologer som fanns i skolorna under 70- och 80-talet? På vilket sätt ersätter ett betyg från första klass deras kunskap om barn?

Skrev om fyrverkerier tidigare och hängde mest upp mig på ljudet. Tydligen finns det tysta fyrverkerier i form av asiatiska lyktor som sakta svävar mot himlen. Ett nog så gott alternativ, även om jag tror det räckt med att plocka bort knallarna från de vanliga fyrverkerierna eftersom ljuden är mer överkomliga annars.



S och skolan, nollåttans år, raketer och smällare m m

Sat, 29 Dec 2007 08:58:22 +0100

S vill göra upp med borgarna om skolan och vill slopa tidiga betyg så de kan göra upp. Så vitt jag vet existerar det inga vetenskapliga bevis för att betyg i unga år verkligen hjälper barnen generellt. Istället borde man anamma samma system som man gör i idrottsliga sammanhang, även de sämsta får vara med utan att bli utpekade som mindre bra. Vem mår bra av en för tidigt satt stämpel att man inte duger? Läser att det är stopp för fyrverkerier på flera ställen i landet och att de orsakat bränder på flera ställen i landet och att handlare misstänks för att sälja till minderåriga, men att det är svårt att stoppa olaglig handel. Det märkliga är väl att föräldrar, precis som när det gäller alkohol, ofta verkar vara de som ligger bakom att låta sina unga telningar köpa raketerna, trots att inte det heller är något annat än riskfyllt att sätta det i händerna på någon som inte är mogen att hantera dem. Med lite alkohol till det så är långt ifrån alla vuxna lämpliga att hantera dem de heller. Även om jag någonstans är barnslig nog att tycka det är kul fortfarande med raketer så har jag helt slutat köpa för dem eftersom det inte riktigt känns som det är värt mödan. Har man dessutom, både för egen och andras del, sett saker hända som varit mer tur än något annat att det inte slutat värre än det gjort så gör det ytterligare sitt till. Det känns helt onödigt och inte värt det att fler ska få hörseln förstörd av bus, eller att fler djur behöver lugnande för att orka med tiden runt nyår. Vem tänker på såna saker när man är yngre? Jag gjorde det inte tyvärr och kunde med lite mer otur säkert varit orsak till någons lidande, även om jag annars var lugn och snäll på den tiden. Hur som helst så blev det med den bakgrunden lätt att skriva på Smällarupproret för begränsning av smällandet. Fast själv har jag nog blivit så gammal att jag kan tänka mig ett totalförbud, i vart fall mot de sakerna som har smällar som effekt i raketen. Runt nyår så finns det som vanligt lagar som tillkommer. En är att regelverket för hundägare skärps. Inte en dag för tidigt det heller, med tanke på att hundägarna tycks bli fler och fler, samtidigt som kunskaperna verkar minska om hur hunden fungerar... Även om debatten oftast gäller kamphundar så ger jag inte mycket för de "vanliga" ägare till "vanliga" hundar som inte verkar följa allemansrätten, jaktlagstiftningen eller som bryr sig om de regler som finns lokalt för allmän plats och i motionsspår eller naturskyddsområden. Märkligast är att de inte verkar bry sig om hunden heller, eftersom det är lättare att försvara en kopplad hund som blir attackerad av en annan hund... 2008 - 08:ans år är en lustig artikel i DN om hur huvudstadsinvånarna nästa år får möjligheten att uppföra sig hur de vill, utan att visa hänsyn. Som man naturligtvis inte ska ta på fullt allvar. Ibland känns det hela överdrivet med hur stockholmarna är eller inte är, även om jag gärna kan erkänna att jag själv generaliserar väl mycket över hur de uppför sig. Jag bodde själv i Stockholm under en period i slutet av 80-talet och kunde känna igen mig lite i båda sidorna, att de från landet kändes oerhört efter ibland, men antalet ovänliga ostressade stockholmare som ogärna visar hänsyn i t-banan, som trodde de levde på jordens medelpunkt var inte svåra att hitta. Det som var värst var dock när jag fick spö på en pubtoalett i Gamla Stan till orden "åk hem jävla skåning". Det tog hårt på någon som definitivt inte var skåning utan smålänning, betydligt hårdare än slagen och sparkarna :) En gammal[...]



Bilder från julafton

Fri, 28 Dec 2007 23:52:27 +0100

Hittade en websida som säljer bilder till lokaltidningarna i södra Sverige som fotat olyckan med bilen vi mötte på fel vägbana under julaftonen som krockade strax efter vi mött dem: Tyringebilder

Ett ödets ironi att vi inte bara klarade oss utan att den sidan även innehåller bilder från en av mina gamla arbetsplatser.



Pakistan och V

Fri, 28 Dec 2007 09:39:06 +0100

Demokratin dog en liten bit igår när Benazir Bhutto dog, väl medveten om de risker hon utsatte sig för som oppositionspolitiker och tidigare premiärminister, som dotter till en tidigare mördad ledare, för ett av de folkrikaste och, på tillgångar räknat, mest ojämnt fördelade länderna i världen.

Vem är betjänt av att landet riskerar kastas i in i kaos, ökat våld och oroligheter? Knappast folket själva... Al-Qaida anhängare (SDS, HD) och den sittande presidenten som kritiserades för bristande säkerhet kan däremot tjäna något på det, trots att det kostar många människor livet. Med tanke på hur han ändrade författningen till sin egen fördel så sent som förra veckan så har jag ett mycket vagt hopp om att demokratiutvecklingen fortlöper, även om den absolut måste få leva även där.

Stödet från USA, och hur det riktats in på bland annat militärt stöd, har knappast gjort något bättre och deras bakgrund i det hela har antagligen hjälpt till att göra demokratin till måltavla. Men det är inte första, och antagligen inte sista, gången som USA stödjer tveksamheter, utan att ställa ordentliga krav...

I Sverige är det skönt att konstatera att fler än jag på vänstersida konstaterar att människor flyr från vänstern, utan att det finns självkritik nog inom partiet för att fundera över varför och försöka göra något åt flykten, nu när det nästan är öppet mål att driva vänsterpolitik. Södertäljes kommunalråd Staffan Norberg lyfter fram flera olika vettiga synpunkter, men glömmer bort att direkt föra fram att ledningen borde bytas ut, inte minst partiledaren, med tanke på hur viktigt, på gott och ont, det är att ha en bra partiledare som inger förtroende.



Politik, Ip-adresser, raketer och alkohol

Thu, 27 Dec 2007 09:46:53 +0100

Sahlin populärare än Reinfeldt (Dagen) var en av gårdagens större nyheter, som idag får svar på tal av många ledarsidor. Svaren är av typen Riktigt förtroende måste man tjäna man in, Sahlin snart på allvar måste träda in på den politiska arenan, Vänsterblocket måste ställas till svars och tand för tunga är en tidsbegränsad taktik. Jag vet inte om den samlade borgerliga ledarskribentsskaran har druckit för mycket glögg och snaps under julen, men de verkar ha drabbats av unisont dåligt minne... I sak har de naturligtvis rätt i att det knappast påverkar till det sämre att Sahlin inte säger något som eventuella försämringar sossarna hade behövt göra vid makten. Men man glömmer oerhört tydligt hur mycket gratis högern fick, på liknande sätt som sossarna nu får det, på grund av Göran Perssons framtoning personligen och den politiken han framförde de sista åren inför senaste valet. Det man ser nu är också en rekyl på det tappet sossarna hade under ett antal år när det inte ställdes så hårda krav på en alternativ politik från högerns sida. Vad man än anser om Göran Persson eller Mona Sahlin så har mycket av sossarnas uppgång att göra med att han var så impopulär och att vem som än skulle komma efteråt skulle få det lättare att bli populär. Att högern dessutom konstant gjort bort sig under regeringstiden och försämrat för de som redan har det dåligt har självfallet hjälpt till också, men inte ens det verkar vissa av ledarskribenterna vilja reflektera över. Undrar egentligen vad självinsikten tog vägen? Det kanske är dags att inse att den typ av politik som de borgerliga ledarsidorna oftast verkar vilja ha ligger långt ifrån den som svenska folket vill ha och att den inte är så enkel att den enbart handlar om sossarnas frånvaro och att politikens spel följer samma mönster som tidigare? Polisen får lättare att spåra datortrafiken (SDS, HD) Det är en oerhört märklig och beklaglig utveckling hos ett parti som innan valet verkade skrämda nog av Piratpartiets potentiella framgångar och som då ifrågasatte Bodströms förslag om utökad övervakning. Det är en sak med utökad övervakning både över telefon och internet när det finns en rejäl brottsmisstanke och för ett grövre brott som kan leda till minst 2 års fängelse, som det varit tidigare. Som vanligt när det gäller att komma undan den typen av övervakning så finns det redan sätt att göra det, som t ex IP-spoofing eller användandet av Proxyservrar, som finns utomlands utanför svensk lagstiftning. Visserligen har jag hört ryktas om att vissa diktaturer förbjudet den typen av servrar men förhoppningsvis ska inte lagstiftningen här hamna ännu närmare diktaturnivå... Den stora risken som jag ser det är hur lätt man kommer undan, både genom att kryptera sina egna filer och genom att dölja sin identitet på nätet, även som grövre kriminell, när nivån för vad som ska övervakas och ses som grovt kriminellt sjunker. Hur man kommer undan är snart i var mans hand och lika lätt att lära sig som att göra andra saker som inte är lagligt. Det tjänar enbart de grövre brottslingarna på som dessutom lättare försvinner i den grå massan av vanliga internetanvändare. Att man dessutom bara vet vilkens uppkoppling som används men inte av vem gör det värre. Man behöver inte mycket kunnande för att välja att surfa på grannens okrypterade nätverk om man vill göra något man inte borde. I rimlighetens namn borde det i samband med detta lagförslaget också läggas förslag om att ta bort brevhemli[...]



Obehagligt 2

Tue, 25 Dec 2007 10:05:34 +0100

Ser att även Kvällsposten skriver om olyckan jag skrev om i natt.

Det där kunde varit vår bil i artikeln. Förstår att det inte blev allvarliga skador om de haft sån tur att de "bara" träffat bilen på ena sidan...

Edit: Ser att tidningarna uppdaterat med att det var en 90-åring som körde bilen ifråga. Det kanske vore läge att börja kräva, åtminstone efter en viss ålder, att någon kontrollerade att folk fortfarande var lämpliga bilförare?

SDS, SDS 2
HD



Obehagligt

Tue, 25 Dec 2007 00:42:00 +0100

Jag har inte haft många extremt obehagliga och nära-döden liknande upplevelser i mitt liv.

I kväll när vi körde från julfirandet med hos föräldrar i Småland var det en sån, om än med fördröjning, när man inser att bilen vi mötte på motorvägen E4:an på vår körbana, men mot färdriktningen, bara en kort stund efter vi mött den har krockat med en annan bil och att fem personer är skadade.

Det tog mig 5 sekunder av tänkande efter vi mötte bilen innan jag fattade att bilen var på fel sida räcket och att vi fortfarande var kvar på motorvägen och inte kört av den utan att jag tänkt på det. Sen ringde jag direkt till polisen och hamnade tyvärr i någon minuts telefonkö innan jag kom till ledningscentralen.

Innan det samtalet var avklarat så måste olyckan ha hänt och jag betvivlar på att det hjälpt även om jag hamnat direkt på rätt ställe.

Det var helt omöjligt att i riktigt mörker se om en mötande bil befann sig på rätt eller fel sida mitträcket och eftersom man inte letar efter en bil på fel sida så tar det ännu längre tid innan man registrerar det. Hade det varit dagsljus kanske man sett bilen lång väg innan, men nu var det verkligen helt omöjligt.

När jag nu när jag läser nyheterna om att olyckan sannolikt hände några minuter efter vi mött bilen så är det svårt att inte tänka på alla följder om det varit vår bil som krockat med den.

Jag har ont i magen just nu och det kommer inte bli lätt att somna kan jag säga. Tack till vem som än såg till att det inte var vår bil som krockade och att jag inte körde om någon annan bil, som jag gjorde tidigare vid flera tillfällen, just när vi mötte den bilen. Det var inget annat än en ren slump eller någons lyckliga stjärna som gjorde att vi lever och har hälsan och att kissarna slapp undra varför vi aldrig kom hem.

Artiklar om olyckan: HD, SDS, DN, SvD, AB.

Edit: Ser hos HD att de uppdaterat infon om olyckan under tiden jag skrev det ovan. Det var skönt som fan att ingen är allvarligt skadad i allafall! Även om jag bara uppfattade bilen under några sekunder så uppfattade jag åtminstone att den inte körde väldigt fort, vilket förhoppningsvis gjorde att krocken kunde varit värre och att ingen verkar råkat ut för värre skador. Det var mer än vi som hade tumme med någon där uppe, som ville att vi skulle leva ett tag till. Tack för det!



God Jul

Sat, 22 Dec 2007 22:05:16 +0100

(image)

Nu åker jag iväg några dagar och firar jul istället för att sitta här och skriva. Det hoppas jag ni också gör :) God Jul till er alla och missa inte det enda av vikt att se på julafton: Karl-Bertil Jonssons julafton!



Sjukpengar, olikhet inför lagen, väljarsvek m m

Sat, 22 Dec 2007 08:59:24 +0100

Moderaterna vill införa minskad sjukpeng för de med privata försäkringar. Nu vet jag att den förändringen kommer eftersom att många fackförbund har, eller varit på väg, att erbjuda försäkringar till sina medlemmar, men det måste drabba ett antal av moderaternas kärnväljare också, väl, som är de som har råd att teckna försäkringar mer än den vanlige LO-medlemmen. ? Jag har även svårt att se hur det kan påverka statskassan negativt. Möjligen att människor riskerar vara sjukskrivna längre? Men jag antar det finns regler och begränsningar även i de här försäkringarna så att man inte kan utnyttja dem hur länge som helst. Att det skulle få [...]



Sjukskrivningarna, barnsexturism, facket och musikbranschen

Thu, 20 Dec 2007 09:07:49 +0100

Sjuka får ledigt för att söka jobb (DN) är ett nytt förslag från regeringen och att den som inte är beredd att byta arbete efter 6 månader kan förlora sin sjukersättning. Man kommer, om förslaget går igenom, även få rätt till att få tjänstledigt i 6 månader för att prova ett nytt jobb, med sjukersättningen intakt, samtidigt som man fortfarande har kvar anställningstryggheten i det gamla jobbet man är sjukskriven från. Så långt tycker jag att tanken är i huvudsak god, både för den sjuke och samhället, åtminstone om man inte ser att personen ifråga inom en rimlig framtid kommer att kunna återgå till sitt gamla jobb. 6 månader tycker jag möjligen är en för snäv gräns, men visst någon som skadat exempelvis ryggen irreparabelt så de inte kan gå tillbaka till ett fysiskt tungt jobb är det en annan sak än för den med sjukdomar som man vet vanligtvis läker ut på ett eller annat sätt. Risken finns att man tvingar bort människor från sina anställningar och på så sätt sätter lagen om anställningsskydd ur spel, vilket jag har svårt att se ska få någon att känna sig trygg. Men, som jag har sagt innan, hur vanligt är det att arbetsgivare är intresserade av att anställa redan sjukskrivna människor? Det måste vara människor vars anledningar till sjukskrivningar är oerhört tydliga sett till hur de kan förvärras, för vilken företagare vill riskera dra på sig mer utgifter? Regeringen agerar mot barnsexturism genom en ny handlingsplan som att informera de som säljer resor till länder med barnsexturism "Regeringen ska i vår ordna ett möte med reseföretag och ansvariga för turismutbildningar. Man vill ta reda på vad som redan görs och diskutera vilka förebyggande åtgärder som har effekt. Dessutom ska reseföretagen informeras om omfattningen av problemen och om vad de kan och bör göra. Det handlar om att öka kunskapen om att detta existerar och höja medvetandegraden i allmänhet om de här övergreppen, säger Göran Hägglund. " Någonstans så tycker jag ändå att de som jobbar på ställena det gäller borde vara mer medvetna om det än många andra och är verkligen inte andra människor, med tanke på hur mycket det skrivs om det, medvetna om att det finns och vilka ställen det är vanligast förekommande på? Nåväl, jag ska inte gnälla för mycket, det är ändå en bra satsning, om den ger några som helst resultat. Även om inte många i kommentarerna här, eller andra med höger- eller liberal vinkel överhuvudtaget, håller med om att det finns risker med målet över Vaxholmsmålet. Den gamle chefredaktören på DN, Svante Nycander är rädd för at ny lag om kollektivavtal riskerar strypa facket och att det istället är risk för att det blir politikerna genom lagar som styr arbetsmarknadens löner och villkor, vilket enligt honom kan ge större risker för strejker och mer bråk, som i andra europeiska länder. Frågan är om det är en konsekvens som gynnar någon och som någon, inte minst de som blev glada över utgången i EU-domstolen, har tänkt på? Oavsett vad man tycker så har jag svårt att se att någon sida gynnas av att det blir som i många andra europeiska länder, med mer strejker. Det känns dessutom märkligt när människor som annars vill framhäva privata lösningar på allt i tid och otid, plötsligt inte vill låta några andra än politiker och stat bestämma i en tid när de fler beslut överlåts till [...]



GPS-bevakning,

Wed, 19 Dec 2007 08:33:40 +0100

Bevaka elitidrottare med GPS? Klüft med flera vill övervakas med GPS för att inte kunna smita undan dopingkontrollerna, och det har diskuterats av riksidrottsförbundet. (Även SDS)

Jag har lite svårt att helt förstå de upprörda kommentarerna jag sett eftersom man blir elitidrottare av fri vilja och att övervakningen kan avslutas direkt om man inte vill fortsätta med idrott på den nivån. Det låter som ett lysande förslag, inte minst eftersom man, som Klüft säger, ändå övervakas. Det är väl knappast lättare att komma undan med fusk som är det viktigaste i detta fallet?

Jag läser Elisabeth Sandlunds krönika på Dagens hemsida samtidigt som jag läser om Svenska samfundsledares syn på homosexuella i sina församlingar.

Jag har tyckt i många år, och skrivit om det tidigare, att de religösas fixering vid homosexualitet är mycket märklig. Det ser ofta ut, tillsammans med aborter, som de största frågorna som finns. Jämför man med hur tysta de är i frågor som rör till exempel kvinnomisshandel, droger, skattefusk (som leder till mindre pengar till de som behöver det) osv så ser det till sist ut som om de inte alls bryr sig om saker där människor direkt lider, eftersom de prioriterar debatten där vuxna människor gör ett eget val. Borde man inte ägna sig mer åt de som behöver uppmärksamheten?

Därför var det väldigt skönt att läsa Sandlunds krönika på ledarsidan till Dagen, så man kan känna någon form av hopp även för kristendomen och att de ska ägna sig åt mer relevanta frågor än de annars tycks göra...




Mellan hopp och förtvivlan

Tue, 18 Dec 2007 17:58:43 +0100

Först blev jag lite glad över att Littorin sa att regeringen ska försöka ändra lagen (DN, HD) fast läser man sen att facken inte ska ha insyn i nya AMS så tappar jag direkt det jag gladde mig över först...

Nä det går inte att lita på borgerligheten om man är mån om de längst ner på den socioekonomiska stegen eller de vanliga "löneslavarna". Det märkligaste av alltihopa, vilket få verkar reflekterat över, är att domen kan få folk från billigare länder som inte bara slår ut fackets makt utan som gör så att många företag i Sverige får svårt att klara sig också, inte minst mindre företag, t ex inom byggbranschen, när det plötsligt finns billig arbetskraft att plocka in utifrån.




Dags att lämna EU

Tue, 18 Dec 2007 11:23:59 +0100

Bakslag för facket (DN, SDS, HD) enligt följande motivering

"Enligt EU:s domstol var Byggnads blockad av bygget i Vaxholm 2004 ett hinder för friheten att erbjuda tjänster som inte var motiverad av hänsyn till arbetstagarna."

Jag ser precis som Svensson med obehag på utslaget och att risken är uppenbar för att de anställdas möjligheter kommer att begränsas och kringskäras rejält framöver.

Inte bara borde facken börja omgruppera för att hårdare försvara sina medlemmars intressen, de borde dessutom börja agera för en omröstning om EU-utträde omgående, om de anställdas villkor inte ska halka många år tillbaka i tiden, vilket knappast gynnar någon anställd på sikt eftersom andras intresse av att skapa drägliga löner och förutsättningar att jobba och leva under uppenbart är väldigt lågt...

Inte blir det bättre av att borgarna nu kan börja agera mer som vissa i regeringen vill, mot facket, och inte längre hålla fast vid de åsikter bland annat Littorin framfört, att facket har rätt att använda sig av stridsåtgärder.

Edit: Ser att Sydsvenskans Olle Lönnaeus skrivit bra och analyserande om bland annat det i stycken ovan: Nederlag för facket.



Castro, sverigdemokratagerande och köphysteri

Tue, 18 Dec 2007 08:57:39 +0100

Castro redo att släppa makten (DN)

Det vore någonstans på tiden att han lämnar ifrån sig makten och agerar för att låta Kuba komma framåt och inte nödvändigtvis kastas in i något okontrollerat kaos som är lätt hänt när en enväldig ledare lämnar in. Konstigt nog, i den mån något av vikt sipprar ut, så verkar det inte vara helt genomtänkt hur de ska agera vidare i kubas ledning. Jag antar åtminstone att de som alla andra diktaturer gärna ser att makten stannar kvar hos de som har den nu? Ja utöver gamle Fidel själv då förstås.

Det är beklämmande att se, även om det är lagligt, att se sverigedemokrater filma flyktingdebatten i Hässleholms fullmäktige. Sättet att filma sina motståndare bland extremistpartier är inget nytt hos något av partierna på ytterkanten och brukar vara ett sätt att kartlägga och identifiera motståndarna, vilket visar hur nära, i sitt agerande, sverigedemokraterna står ytterlighetspartierna de säger sig distanserat sig från.

Jag skrev om Pengar ger lycka eller...? tidigare i veckan (och igår) på grund av köphetsen som bland annat SvD haft en artikelserie om.

Läsarnas kommentarer som kommer som artikel idag ställer bland annat den retoriska frågan om lyckan är en inköpslista och det finns till och med de som saknar enkel glädje från Sovjet...

Det jag undrar är om inte den överdrivna konsumtionen sjunkit ändå försvunnit någon annanstans, som i boende eller dyrare mat eller om folk bara sparat pengarna på banken om de lugnat ner sig lite? Om så vore fallet, hade inte pengarna ändå omsatts och gynnat företagare som i sin tur kan anställa eller hade alla haft en hög med pengar på banken? Hade det påverkat inflationen?

Nåja de frågorna är strikt retoriska för vad folk än säger i tidningen och vad än diverse debattörer och företagsföreningar påstår så betvivlar jag uppriktigt på att det kommer att komma någon generell backlash för folks köpvanor, om det inte kommer en lågkonjunktur.



Lustigkurrar

Mon, 17 Dec 2007 18:01:55 +0100

Ulf Adehlson kritiserar SvD för att vara orsaken till moderaternas tillbakagång i radions P1-morgon (en bit ner på sidan). Men som SDS ledarsida frågar sig så undrar man om tidningar vara lydiga åsiktsmaskiner?.

Det är inte första gången, och säkert inte sista gången, som tidningarna beskylls för att anledningen till att den förda politiken, även under socialdemokratisk flagg, för att vara anledningen till impopuläriteten till en viss politik eller ett visst parti.

Men frågan är varför tidningarna, oavsett partifärg, ska skriva, eller inte skriva, ut efter vad de partier som ligger dem närmast tycker eller för för politik? Inte vidare demokratisk uppmaning ärligt talat... En politiker, även om han inte är direkt aktiv som det utöver detta utfall, borde veta betydligt bättre än så här. Nu blir han bara något att skratta åt...

Mest skrattar jag ändå åt hans hustru, kultur- och idrottsministern, när han först påstår att hon delar hans uppfattning om att det är skönt att slippa SvD och hon sen dementerar:

"Kulturministern låter senare hälsa via sin pressekreterare att den enda uppfattning om SvD som hon delar med sin make är att de fått det mycket trevligare vid frukostbordet sedan hennes make slutat hetsa upp sig över morgontidningen."

Jo jo, jag förstår henne verkligen :D

Uffe må vara korkad i det här fallet, men frågan är om inte tatueraren som tatuerade in sitt eget namn (SDS) på någon som bett att få en död anhörigs namn istället är än mer korkad? Hur menar man att man ska komma undan med en sån sak?

Den första tatueringen jag gjorde gjorde jag hos en tatuerare med Hong Kong bakgrund. Det påstods att om man ville ha ett "kinesiskt" tecken som tatuering, och valde hans namn, att man kunde få den gratis. Det är nog enda gången jag kan komma på det känns något som helst motiverat att tatuera in tatuerarens namn...



Bistånd, bilförbud, vräkningar, vd-löner m m

Mon, 17 Dec 2007 08:59:42 +0100

Vad trevligt att se att Biståndet till Palestina ökar från Sveriges håll och kanske, framförallt, att det gör det med Carl Bildt och Gunilla Carlsson vid rodret för bistånd- och utrikespolitiken, som samtidigt passar på att kritisera Israels ökade bosättningar och politik som än mer isolerar palestinierna. Även om jag kritiserat moderaterna på många olika sätt så är det orimligt att resonera på annat sätt än de gör, att palestina behöver en egen stat och att de behöver hjälp med att få den uppbyggd. Det är naturligtvis inte annat än rimligt att ställa olika krav på dem, men det är minst lika viktigt att ställa krav på Israel, som t ex att när de omotiverat bombat något som svenskt bistånd betalat så är det läge att driva in de kostnaderna från dem. Förbud mot bilar på prostitutionsstråk ska förhindra eller försvåra sexköp. Nu är jag inte alls positiv till sexköp och tycker bra om prostitutionslagarna, till skillnad från många andra bloggare. Men hur de kristdemokratiska kvinnorna tänkt här undrar jag? Till och med jag som inte har landets bästa minne minns åtskilliga artiklar, från bland annat min gamla hemstad Malmö, om hur liknande förändringar bara gjorde en sak, att trafiken flyttade till en annan gata, till irritation för andra som bodde eller vistades där och blev antastade av presumtiva kunder. Är det inte dags att tänka flera steg längre framåt så det blir en förändring och inte bara en förflyttning? Kommuner som vräker barnfamiljer ska listas, men varför listar man inte redan dem och varför inte lista hyresvärdarna eftersom ansvaret någonstans är delat? I synnerhet om det gäller kommunala bostadsbolag. Självfallet så förstår jag värdarna som vill ha betalt för sina lägenheter men det måste naturligtvis finnas ett skyddsnät bakom, i synnerhet när det är barn inblandade, som gör att i allafall barn slipper hamna på gatan, när det oftasst är deras föräldrar som ställt till problemen. Men det mänskliga lyser fortsatt med sin frånvaro mer och mer så här lagom inför julen.... Istället får man försöka glädja sig åt de svenska vd:arna som får ett miljonlyft, de så väl som de fackliga som jag skrev om i förrgår. Precis som jag hävdade då att viljan att vara med facket påverkas av hur mycket ledarna tjänar, så är jag övertygad om att viljan om att hålla tillbaka löneökningarna påverkas av hur mycket en vd tjänar, i synnerhet när löntagaren får en ökning på drygt 3% och vd:n en på 12%, dvs fyra gånger så mycket och då räknar vi ändå från en redan märkbar skillnad i lön som blir ännu mer märkbar. Kan det vara bra ledarskap att riskera, om än indirekt, att öka lönekraven från sina egna anställda? Hur många mer hade inte kunnat anställas för lägre vd löner och gjort att produktion/försäljning kunnat öka och eventuellt effektiviserats? Viktigt med reglerna för sjukskrivningarna, skriver HD:s ledare och hänvisar till hur olika sjukskrivningstiden kan slå i olika län, och ta bland annat Jämtland som ett exempel som låter människor vara sjukskrivna länge för ryggont och som de hävdar beror på olika normer och värderingar i landet Det är i mina ögon att göra en för enkel tolkning av det hela. Jämtland, som tas so[...]



Äktenskap för alla och klyftor

Sun, 16 Dec 2007 10:46:01 +0100

Äktenskapet är samhällets grund hävdar Göran Hägglund samt några ytterligare kristdemokrater.

Men är det verkligen så? Vad ska vi då säga om Sverige, vars samhälle står kvar lika stabilt som förr, trots att så hög procent av relationerna, både med och utan barn, inte är under äktenskapets namn? Det är ett oerhört otidsenligt beslut och kristdemokraterna, och de med deras åsikt, borde fundera över varför de är så få som driver den här frågan enligt gamla normer mer än en majoritet av svenskarna lämnat bakom sig.

I övrigt verkar de fixera sig vid barnadoptioner för homosexuella. Som jag ser det är det en annan debatt och en annan sak. Även om jag är för det personligen så tycker jag ändå att man kan vara för äktenskap för samkönade, även om man är emot adoptioner.

Klyftorna ökar på grund av välmåendet hävdar socialborgarrådet Ulf Kristersson (m) i Stockholm, som svar på tal om vad jag skrev om igår om omänsklighet

Att välmåendet gör att skillnaderna syns mer är naturligtvis en sanning med modifikation. Skillnaderna i storstäderna har synts så länge jag kan komma ihåg och resonemanget är beklämmande eftersom det ser ut som att det är viktigare med skattesänkningar än omsorg om de som behöver den mest grundläggande hjälpen för att klara sig.



Julen djävulens högtid, mindre M-ras och svenska muslimer

Sun, 16 Dec 2007 08:27:13 +0100

Kristna traditioner, som bland annat julen i grunden är, verkar vara på väg bort mer än folk verkar förstå själva, inte minst när djävulen indirekt gör entré i våra julpyntade hem.

Nu tror jag naturligtvis inte att någon medvetet på allvar gjort förändringen av vissa julstjärnor så att en spets hänger nedåt istället för uppåt, men det är lustigt att se hur människor vanligtvis missar gammal traditionsrik symbolik och tror att det är något helt annat än vad det förut ansågs vara.

Traditioner är, som jag sagt tidigare, något som är stadd under konstant förändring och ibland kan det snarast vara bättre att ta udden av gamla traditioner som kanske inte alltid var så goda och försöka göra dem till något helt annat och mindre kontroversiellt. För ärligt talat så kan väl en stjärna få vara en stjärna oavsett vad den en gång symboliserat?

SIFO:s senaste väljarundersökning (SvD) visar att moderaternas ras verkar dämpats något, även om ledningen för oppositionen är fortsatt väldigt stor.

Någonstans tror jag att det är här opinionssiffrorna fastnat över lång tid framåt, om inte fler skandaler flyter upp till ytan (oavsett från vilket parti det kommer) eller tills sossarna börjar driva lite mer offensiv politik och mer talar om vad de tänker göra, så det finns något att kritisera dem för. Det blir som jag ser det nästintill omöjligt för dem att höja siffrorna, om de inte ska börja lova fullständigt saker som verkligen låter guld och gröna skogar... vilket jag å andra sidan undrar om någon skulle ta på allvar, vilket borde göra det kontraproduktivt istället...

Blott Sverige svenska muslimer har, även om många försöker få det till att muslimer är en och samma sort vilka de än är som individer och var de än befinner sig i världen och i sin tro.

Det handlar om Karin Gustafsson Figueroas bok För Guds skull: Muslimer i Sverige, som lyfter fram de olikheter som sorgligt många har svårt att förstå: Människor är olika även om de i våra ögon ser likadana ut.

Precis som recensenten tror jag att islamofobin är betydligt farligare i Sverige än antisemitismen, vilket få människor verkar inse eller intressera sig för. Kanske delvis för att de trosgrupperna innehåller så röststarka eller ekonomiskt starka individer som många andra gör och kanske mer för att de uttalade antisemiterna som agerar vanligtvis är några få förvirrade nynazister, som visserligen gör skada mot individer men inte direkt skadar stora folkgrupper?