Subscribe: Comments for børge forteller om livet
http://blogg.forteller.net/comments/feed/
Added By: Feedage Forager Feedage Grade B rated
Language: Norwegian
Tags:
drm free  free linux  games  humble drm  humble test  humble  kommentar humble  kommentar  linux games  med      test humble 
Rate this Feed
Rating: 3 starRating: 3 starRating: 3 starRate this feedRate this feed
Rate this feed 1 starRate this feed 2 starRate this feed 3 starRate this feed 4 starRate this feed 5 star

Comments (0)

Feed Details and Statistics Feed Statistics
Preview: Comments for børge forteller om livet

Kommentarer til børge forteller



Staten, det er oss!



Last Build Date: Mon, 22 Jan 2018 10:06:39 +0000

 



Kommentar til Listhaugs båtflyktningfrelser av Anonym

Mon, 22 Jan 2018 10:06:39 +0000

God kunst på dette bildet. Menneskene var enda mer fryktelig mot hverandre, i nærkamp, før Kristus, men i krig kan nå en mann drepe hundre tusen, i en smell. Likevel øker menneske mylderet formidabelt, hvert år. Djevelen er desperat og tar snart storklubba i bruk.



Kommentar til First steps to weaken Facebook and take back the web av Børge A. Roum

Thu, 14 Sep 2017 12:10:32 +0000

Hahaha. Sorry about that, Alex! :P



Kommentar til First steps to weaken Facebook and take back the web av Alex Hall

Sat, 02 Sep 2017 10:04:13 +0000

I want the same thing. Facebook killed XMPP support. Facebook has gotten ridiculously bad. http://www.salimvirani.com/facebook/ But I did *not* just read "Set your phasers to cloudify." I did NOT just read "Set your phasers to cloudify." And I cannot unread it!



Kommentar til Del Varsomt-plakaten av Børge A. Roum

Mon, 13 Feb 2017 22:14:43 +0000

Just Thomas: Hurra! :D Aleksander: Så bra! Jeg håpet at jeg ville inspirere noen til å gjøre det. Takk for at du sier det, så vet jeg ihvertfall at det kom noe ut av dette, uansett hva som måtte skje eller ikke skje hos Dagbladet :) Fredrik: Tusen takk! Det er godt å høre at det jeg gjør settes pris på. Takk for at du tok deg tid til å si det!



Kommentar til Del Varsomt-plakaten av Fredrik Fyksen Lund

Mon, 13 Feb 2017 12:53:55 +0000

Du skriver: "Jeg klarer ikke å forstå hvorfor media gjør det så ekstremt vanskelig å legge merke til publiseringsdatoen på sakene sine. De vet jo at gamle saker deles som nye, og de må jo vite hvor skadelig det er!"" Jeg kan veldig godt forstå hvorfor media ikke skriver dette på sakene sine. De lever jo av "klikk". Hadde Drammens Tidene satt sitt samfunnsansvar over kronasjer, hadde den saken vært merket/oppdatert eller eventuelt fjernet for lengst. Den bidrar ikke til en sund samfunnsdebatt. --- Du derimot. Du kommer med fantastisk mye bra samfund og nettsnacks. Keep em coming!



Kommentar til Del Varsomt-plakaten av Aleksander Nordgarden-Rødner

Sat, 11 Feb 2017 20:34:11 +0000

Gode forslag. Jeg har lagt inn pluginen i min egen blogg.



Kommentar til Del Varsomt-plakaten av Just Thomas Hiorth Misund

Sat, 04 Feb 2017 21:30:15 +0000

Godt forslag! Jeg skal sørge for at dette forslaget blir lest av dem som bestemmer hvordan artikler skal se ut i Dagbladet.



Kommentar til First steps to weaken Facebook and take back the web av KERR

Wed, 30 Nov 2016 05:00:00 +0000

This was an interesting read. Facebook's increasingly tying itself to everything, you use your facebook account to login to spotify and other things. I think facebook's time is limited, lot of people getting annoyed of the platform or just sick of the low quality stuff on there. The one thing I do love is facebook messenger, it's good enough, everyone's on there, and everyone already has the account and app installed.



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av tommaso seneci

Fri, 12 Aug 2016 08:56:00 +0000

To Torchlight 2! It works pretty well even with open driver on gpu Radeon R7 200 series



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av T.J. Duchene

Fri, 12 Aug 2016 02:36:00 +0000

I'm sorry, but to begin with, your testing methodology is flawed. 1. Ubuntu is based on Debian Testing and Debian Unstable - both source trees are not considered production ready. Compared to Debian Stable, using Ubuntu is like using a beta version of Windows. 2. PPAs are untested code. 3. Intel drivers have had notable OpenGL problems with games. What I would recommend is that you use production grade version of Linux, such as CentOS, Debian Stable, or SteamOS for your tests. If you are installing games from a GZ file, you should be aware that some manual handling is required. If you are going to play games on Linux, I recommend using Steam.



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av Olli

Thu, 11 Aug 2016 08:24:00 +0000

I got spaz , Crayon Physics Deluxe, Dungeon Defenders + DLCs, SpaceChem and anomaly warzone earth work fine easily, anomaly 2 had something, maybe missing power in graphics card.



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av CR

Wed, 10 Aug 2016 17:01:00 +0000

Assuming they'll run is... optimistic, though I agree they should install (and/or better yet explain why they would not work). Humble Bundles do have links to system requirements if you go to the page for the whole bundle. "Purchases" in your account, click on a bundle, there's a link in the top left corner to a page on their support site. No idea why they don't link those from the library view.



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av Børge / forteller

Wed, 10 Aug 2016 16:54:00 +0000

That's a good point, CR. But: I would think that those games that requires better hardware than I have would still install and at least run, even though they may run very slowly or have a lot of graphics issues. I mostly tested whether they run at all, and they should do that, shouldn't they? Also: The download page on Humble doesn't say anything about the games requirements. If it did I would probably mention in the spreadsheet whether I met the requirements or not. Humble should do something about that, IMHO.



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av CR

Wed, 10 Aug 2016 16:05:00 +0000

I applaud the effort, but you should probably note which games have system requirements that you do not fulfill. It is not exactly fair to complain that a game which states that it requires AMD or Nvidia graphics does not run on your Intel.



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av dakira

Wed, 10 Aug 2016 11:58:00 +0000

Most of the games you mention not working work nicely for me. I have a dedicated graphics card, though..



Kommentar til A humble test of Humble DRM-free Linux games av Windóusico

Sat, 23 Jul 2016 20:58:00 +0000

I am able to play Shadowrun Returns, Shadowrun Dragonfall, Shadow Warrior, etc. I will not buy a Clevo W840 SU (or similar laptop) in the future. Thanks for the info.



Kommentar til Romfart som «åndelig» klimatiltak av Børge / forteller

Sun, 07 Feb 2016 17:14:00 +0000

Tusen takk, Ina! :)



Kommentar til Romfart som «åndelig» klimatiltak av Ina Roll Spinnangr

Sun, 07 Feb 2016 10:14:00 +0000

Et nydelig innlegg! Jeg er helt enig, og mange i Venstre er også interessert i at Norge skal satse på romforskning. Her er et innlegg jeg skrev:http://m.spinnangr.blogg.no/1434435511_norge_kan_bygge_baser.html



Kommentar til Hvorfor det er så viktig å stoppe Datalagringsdirektivet, og hva du kan gjøre av Børge / forteller

Tue, 01 Sep 2015 19:33:00 +0000

Hei, @bechbabe:disqus! Beklager seint svar, jeg er redd jeg ikke så kommentaren din før nå. Tusen takk, jeg er veldig glad for at denne tektsten fremdeles kan være til nytte! Jeg mener helt klart at Miljøpartiet De Grønne er best på digital politikk og å forstå farene ved denne typen overvåking. Ta en titt her, for eksempel: https://www.mdg.no/politikk/digitale-rettigheter Godt valg, om under to uker! :)



Kommentar til Hvorfor det er så viktig å stoppe Datalagringsdirektivet, og hva du kan gjøre av bechbabe

Sat, 06 Jun 2015 00:58:00 +0000

takk, nå vet jeg hva det er. flott beskrivelse med den frosken lurer på hva parti som er skikket til og styre norge inover i digital alderen



Kommentar til Stortinget viderefører statskirka, til skam av dag arne roum

Wed, 03 Jun 2015 14:59:00 +0000

Det er en stor forskjell mellom et politisk parti og et livssyn. DNK har medlemmer fra alle politiske avskygninger. Derfor faller en slik argumentasjon på sin egen urimelighet. Jeg er blant dem som ikke er rolig for at en kirke totalt løsrevet fra lovverket vil bli en åpen og inkluderende kirke slik den stort sett er i dag. I tillegg til dette med livssyn har vi kirken som kulturbærer og formidler. Dessuten er mange av kirkebygningen i seg selv er en stor del av vår historiske arv. Dagens grunnlov trygger denne arven for - i alle fall - en del år framover. Den katolske kirken var selvstendig, uavhengig av staten (kongen) helt fram til reformasjonen på 1500 tallet. Det var ofte strid mellom kongemakt og kirkemakt. Danskekongen så sitt snitt til å temme kirken og underlegge seg alle eiendommene. Dermed startet kirkens "Babylonske fangenskap". Den er nå - stort sett over -. MEN ikke helt i og med at stortinget skal vedta en kirkelov. Den vet jeg ikke mye om utover at det er snakk om å ordne det økonomiske og administrative. Siden kirken og staten krangler om hvem som eier hva. F.eks: Nidarosdomen. Mange slike ting. Så stat - kirke debatt vil vi nok ha en tid framover ennå. Til glede for kverulanter som deg :) - og meg.



Kommentar til Stortinget viderefører statskirka, til skam av Børge / forteller

Wed, 03 Jun 2015 12:16:00 +0000

Den setningen om Olav var den jeg brukte mest tid på i hele posten. Jeg måtte gjøre ganske mye research før jeg kom fram til en formulering jeg kunne si meg nogen lunde fornøyd med, og selv nå er jeg ikke sikker på om det er helt korrekt. Legg merke til at jeg ikke sier noe om statskirka eller om å bringe kristendommen til Norge, men å gjøre kristendommen til den offisielle religionen i Norge. Jeg er absolutt åpen for at min forståelse av denne episoden av Norges historie er feil og at det var en annen konge som gjorde kristendommen til offisiell religion, og burde nok vært mer forsiktig i formuleringen. Hvis du kan opplyse meg om dette setter jeg pris på det! «I dagens virkelighet er det kirken selv som har ivret mest for et brudd med staten, ikke politikeren som vil ha kontrollen.» Jeg kritiserer ikke kirken, men politikerne, så der er vi vel på linje? «Dagens lov er en nødvendighet for å komme løs fra staten. Alternativet var (SPs modell) å beholde den.» Her er jeg usikker på hva du sikter til, men mistenker at det er en eller annen kirkelov, ikke Grunnloven? Jeg snakker kun om Grunnloven her, og alternativet var de endringene jeg snakker om over, som Sp stemte mot. At dagens konge har insistert på dette gjør det ikke greit å pålegge alle framtidige konger dette, eller å gi kristendommen en særstilling i Grunnloven, slik også denne paragrafen bidrar til. «Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje". Mao ingen forfordeling her.» Dette gjør det ikke noe bedre! La meg illustrere med et godt eksempel Sveinung Rotevatn kom med: «Alle Indvaanere af Riget have fri Politikkøvelse. Det norske Arbeiderparti, et socialdæmokratisk parti, forbliver Norges Folkeparti og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dets Ordning fastsættes ved Lov. Alle Politiske Partier skal understøttes paa lige Linje.» Hadde dette vært greit? Ja, de fleste stemmer Ap. Ja, Ap får støtte fra staten. Ja, det påpekes klart og tydelig i teksten at alle partier får samme støtte. Men likevel er det vel åpenbart at en slik paragraf i Norges Grunnlov ville vært skandaløst? Så hvorfor er det mer ok når det gjelder noe så alvorlig og identitets-skapende som livssyn? At vi har kommet langt betyr ikke at det er greit å ikke kritisere myndighetene når de velger å ikke ta et skritt til i riktig retning når de har mulighet til det.



Kommentar til Stortinget viderefører statskirka, til skam av dag arne roum

Wed, 03 Jun 2015 10:41:00 +0000

Her er det dessverre en kommentar jeg beklager. "helt siden før krigerkongen Olav «den hellige» Haraldsson samlet Norge og innførte kristendommen som statsreligion med øks og militærmakt på 1000-tallet" Det var ikke en kamp om kristendommens innføring som skjedde på Stiklestad, vet vi nå. Dessverre er dette blitt endel av myten om hva som skjedde. Snorre er ikke en troverdig historiebok. Statskirken kom på plass lenge etter dette, under reformasjonen. Og det var kongemakten som innsatte den. I dagens virkelighet er det kirken selv som har ivret mest for et brudd med staten, ikke politikeren som vil ha kontrollen. Dagens lov er en nødvendighet for å komme løs fra staten. Alternativet var (SPs modell) å beholde den. At kongen skal tilhøre "folkekirken" en noe kongen selv har insistert på. "Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje". Mao ingen forfordeling her. Paragrafen fatslår bare et faktum: DNK er en folkekirke fremdeles. Så kommer det nok en ny grunnlovsendring den dagen det ikke lenger er tilfelle. Ser ikke at dette er så skammelig som artikkelforfatteren vi ha det til. Vi er kommet svært langt i forholdet Stat- kirke(religion)



Kommentar til Et grønt blikk på skolen av Åse Lange

Wed, 07 Jan 2015 15:52:00 +0000

Jeg er enig i litt irriterende grad, siden jeg selvsagt helst skulle kommet med konstruktive innvendinger og slående anmerkninger. Men da trenger jeg nok litt mer tankekraft og flere skjeer enn jeg har tilgjengelig for øyeblikket. Det eneste jeg kommer på i farta er at noen nok vil mene at du tillegger skolen en veldig stor/for stor oppdragerrolle - sett i motsetning til og i noen tilfeller i konflikt med foreldreansvaret (hva når foreldrene har andre verdiprioriteringer som de ønsker å formidle til barna). Satt på spissen, at skolen skal handle om 'alt annet enn kunnskap' - dersom man forstår kunnskap som å gjøre barna i stand til å gjengi basale fakta, utføre regneoppgaver osv. Jeg heller nok mot at dette i såfall er et nødvendig korrektiv til dagens overfokusering på måling og veiing av de grunnleggende ferdighetene (typisk vel norsk, engelsk, matte) som vel ER viktige -- men som også er så veldig mye lettere å tallfeste og måle? Og da er jeg litt over i hundetrenerrollen min (forsåvidt også rasjonalistrollen) og spør: Hvordan skal vi sjekke (måle) at skolene/elevene faktisk oppnår alle disse flotte festtaleordene? Eller i hvor stor grad skal vi tåle at vi ikke kan måle dem (på samme måte som 'leseferdigheter bedre enn 80% av jevnaldrende internasjonalt' e.l.) ? Noe der et sted. For det er mye i at "what gets measured gets managed" (og verdsatt, og prioritert), er det ikke?



Kommentar til Et grønt blikk på skolen av Frode Elias Lindal

Tue, 06 Jan 2015 01:24:00 +0000

Bra! Tar deg på ordet og leverer innspill.. Jeg har stått en del på stand og snakket for behov for mangfold i skolen. Med det mener jeg at skolen har arenaer for mestring for alle mennesketyper, og så mange arenaer at ikke noen få blir enere i alt. Jeg tenker at et menneske som går gjennom en skolegang, og har fått et generelt stempel som ikke skoleflink ikke har hatt mye læringsglede underveis, og heller ikke tar med seg et ønske om å havne i situasjoner der de skal lære noe resten av livet. For noen starter livet først når de har fått noen år på frifot til å ha reparert dårlig selvbilde fra skolegangen, mens andre i stedet finner sin mestring og livsglede i aktiviteter vi andre ser på som selvdestruktive.



Kommentar til Et grønt blikk på skolen av Marion Godager Tveter

Mon, 05 Jan 2015 23:31:00 +0000

Veldig bra, Børge!



Kommentar til Få mer glede ut av hver julegave av Kjersti Lindal

Thu, 11 Dec 2014 02:54:00 +0000

Kjempefint Børge! Og for noen bilder; kostelig... Men en ting til: Fins det en sanitetsforening der du bor, så handle hjemmelagde julegaver hos dem! - Varme lester, selbuvotter... Tenk bare; en flokk eldre damer hygger seg med å strikke, hekle, sy og brodere, og møtes i livat lag for å organisere salg, basar osv. Når du kjøper produktene deres, hva skjer da med pengene du ga fra deg? Jo, de brukes på nytt til fornuftige og gode formål i ditt lokalsamfunn. - Jeg er ikke så glad i å bruke penger, men når jeg kan legge dem fra meg i slike sammenhenger, så kjennes det bra... anbefales!



Kommentar til Myten om de to typer kristne av Fariseerisme og to spørsmål til kristne | børge forteller

Thu, 10 Jul 2014 12:01:23 +0000

[…] er ikke teolog nok til å slå fast at en tolkning av Bibelen som lander på at homofili er synd er feil. Og jeg er ihvertfall ikke teolog nok til å forstå […]



Kommentar til Få mer glede ut av hver julegave av Frelsesarmeen og homofili. Igjen. | børge forteller

Tue, 17 Dec 2013 20:24:25 +0000

[…] PS: Trenger du fremdeles julegavetips? […]



Kommentar til Få mer glede ut av hver julegave av Kristian Vea

Tue, 17 Dec 2013 17:47:00 +0000

Fantastisk bra, Børge :)