Subscribe: Stamboom Forum
http://www.stamboomforum.nl/rss.php
Preview: Stamboom Forum

Stamboom Forum



Het sociale netwerk voor genealogen: (sub)fora, profielen met familienamen en diensten, weblogs en genealogische evenementen en zoekplaatjes gebundeld!



Published: Sat, 29 Apr 2017 13:26:00 +0200

 



trouwinschrijving 1770 Utrecht [Genealogie algemeen]

Sat, 29 Apr 2017 13:03:41 +0200

Haar man was Evert van Soest [link, link].

Johanna van Montfoort was afkomstig van Jutphaas.

Gehuwd RK statie Abstede/Twijnstraat 28 april 1770. Getuigen Maria Hesse en Johanna Hesse.

Mogelijk was zij een dochter van Jan van Montfoort.




Frans Johannes van der Linden en Maria Cornelia van Kattenburg [Indische families]

Sat, 29 Apr 2017 13:01:31 +0200

Dank voor deze belangrijke informatie ! Het vreemde is evenwel dat de persoonskaart van hun zoon, Frans Johannes van der Linden, geb. Malang 18-5-1877 en overleden Amsterdam 11-8-1952 als ouders noemt Frans Johannes van der Linden, geb. Utrecht 6 mei 1853 en Maria Cornelia van Kattenburg.
De huwelijksakte Van der Linden-Van Kattenburg spreekt echter over Hendrik Cornelis van der Linden en Niescina Margaretha Anna van Raalte.
Ik denk dat de geboortedatum van de vader op de persoonskaart onjuist is, aangezien de Van der Linden die op 6 mei 1853 geboren werd, Fransiscus van der Linden heet en kennelijk dus de verkeerde persoon is. Dat kan ook niet anders, omdat deze Franciscus bij zijn huwelijk in 1868 dan pas 15 jaar oud zou zijn.

Even een vraag terzijde aan Leo : de detailgegevens doen mij vermoeden dat u inzage heeft in de complete huwelijksakten van Ned. Indië ?
Geldt dat voor een beperkt aantal of heeft u inzage in meerdere plaatsen ?

Met vriendelijke groet,

André Sijnesael




zonen verstraten [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 12:57:18 +0200

Overlijden
12 mrt 1883 - Gemeente Den Helder, Noord-Holland, Nederland
Ouders
Hermanus van Vleuten en Sophia van vleuten (geboren krook)
Broers/Zusters
Cornelia Joanna, Gerardus, Johannes, Margrieta, Dirk en Dirk
Echtgenotecornelis cornelis van Vleuten, van Vleuten
Betovergrootvader
Geboorte
10 nov 1817 - Gemeente Gouda, Zuid-Holland, Nederland

Margaretha van Vleuten (geboren van der Wel)
Kinderen
Cornelis, Gerrit, Pieter, Margaretha, Henri, Wilhelmina Christina en Adriana
Bekijk in stamboom
Smart Match met Stamboom P C Colijn Web Site beheerd door Peter Christian Colijn uit Nederland




Op zoek naar geboorte, huwelijk en overlijden van Dirkje Stoker [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 12:46:33 +0200

In RK en NH Gouda, NH en RK IJsselstein, Benschop en Polsbroek, Jaarsveld NH, Montfoort RK en NH, Jutphaas RK en NH, Linschoten NH, Polsbroek RK, Schalkwijk RK, Vleuten RK en Oudewater komt de familienaam Stoker niet voor.

In Oud Beijerland en omgeving komt de naam wel voor, maar aldaar geen Dirkje of Theodora kunnen vinden.

Voor hen die er belangstelling voor hebben. Van Matsen uit Gouda heb ik nog meer gegevens




Lambertus Hagen * Epe 1889 tr Vlodrop 1899 Mechtildes: Overl. ? [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 12:20:11 +0200

Goede dag  , ik ben een kleinzoon van Lambertus Hagen   geboren 11 06 1949 , zoon van Johanus Herman Hagen   18 03 1921 ,   een zoon van Lamberus leeft nog in Bergen opZoom   , mogelijk daar meer informatie.  

groeten Antonius Johanes Lambertus Hagen  Dubnica nad Vahom   Slowakije




Marrigje Ariens Boel(e) 2x dezelfde? [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 11:50:45 +0200

Inmiddels een vraag gesteld over de datum van het huwelijk. Wel bijzonder omdat van Nieuwland uitsluitend doopgegevens vanaf 1725 beschkikbaar zijn en geen trouwgegevens!




Gezocht: voorouders Jan de Vrij(e)/Vree, geboren circa 1750, tr. A'foort 1780 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 11:46:14 +0200

Het archief Eemland is weer bereikbaar.

Bruikbare informatie over deze familie heb ik nog niet kunnen vinden.
Wel is aannemelijk, dat deze familie (zoals vele Amersfoortse families) haar naam ontleende aan een stuk grond in de omgeving.
Iets ten zuiden van de stad Amersfoort, onder Leusderbroek, lagen twee flinke erven, de Vree (de "Oude Vree") en de Nieuwe Vree, waarop enige tientallen boerenbedrijven stonden.
Als mijn aanname klopt, dan heeft het in ieder geval geen zin om voorouders van Jan de Vree in andere delen van de wereld te zoeken.
Verder bestaat uiteraard de mogelijkheid, dat niet alle amersfoortse personen met de achternaam De Vree onderling aan elkaar verwant waren.
Tenslotte bestaat helaas ook nog eens de theoretische mogelijkheid, dat Jan de eerste van zijn familie was, die de toenaam/bijnaam De Vree gebruikte. Wegens het niet voorkomen van "passende" ouders heeft het daar namelijk alle schijn van.

(image)




vermiste en gesneuvelde hollandse soldaten in het leger van Napoleon [Militairen (land of zee) tussen 1795 en 1815 en die in de dienst waren onder Napoleon]

Sat, 29 Apr 2017 11:23:22 +0200

Heren, dank voor jullie reacties. Na de eerste reactie zag ik een snoepreisje naar Vincennes in het verschiet, maar ik kan het na de tweede waarschijnlijk vanuit de luie stoel thuis regelen. Er is werk aan de winkel!



Degelink | Zwolle [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 10:48:08 +0200

@Charles Dagelinckx,

  • Kun je wat meer informatie (doop met getuigen, huwelijk, beroep en begraven) over de eerste Nederlandse generatie(s) Dagelinck?






Gezocht geboorte en overlijden van Mathilde Heering x Lucas Spijkerman, * 17-11-1878, † 2-6-1944 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 07:40:23 +0200

Hier staat dat hij weduwe is van ? miss. al bekend.   zie hier  Zij lijkt we van de aardbodem verdwenen te zijn. 




Geetruida Nijhof tr. Hendrikus Lubbers [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Sat, 29 Apr 2017 01:48:41 +0200

in de akte staat "zoon van Hendrika Lubbers" d.w.z. de vader is onbekend en Hendrikus is dus een "onecht" kind. Hetzelfde vindt u in de huwelijksbijlagen.

Hendrika's ouders zijn vermeld in de geboorteakte in 1857.




notoir utrimque? [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 23:44:37 +0200

Dank je wel, @Chris

dat er een afbeelding bij de vraag beschikbaar was, is me ontgaan: https://www.stamboomforum.nl/zoekplaatjes/details.php?id=3445




Nadere informatie gezocht over Jan Spiering(h) van Veen [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 22:56:54 +0200

Kathelijn Jan Spieringh van Veen, overl. ca. 1435, tr. met Serger Jans van Wijk (Wijck), geb. ca. 1350, overl. 27-4-1420, zn. van Jan Segers van Wijck van Honsoire.

Ik ben op zoek naar naderde gegevens over Jan Spiering(h) van Veen, de vader van Kathelijn, en de moeder van Kathelijn, en het voorgeslacht van Spieringh van Veen.

Via googlebooks, trof ik het volgende aan.

https://books.google.nl/books?id=kTtiAAAAcAAJ&pg=PA432&lpg=PA432&dq=Spieringh+van+Veen&source=bl&ots=AGQunl5v6X&sig=B54q6FaaeUg1Y2MwTPzlrdcXZ0U&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjTs83058DTAhUBHxoKHWj9CA44ChDoAQg8MAc#v=onepage&q=Spieringh%20van%20Veen&f=false

 Kathelijn Jan Spieringh van Veen, overl. ca. 1435, tr. met Serger Jans van Wijk (Wijck), geb. ca. 1350, overl. 27-4-1420, zn. van Jan Segers van Wijck van Honsoire.

Ik ben op zoek naar naderde gegevens over Jan Spiering(h) van Veen, de vader van Kathelijn, en de moeder van Kathelijn, en het voorgeslacht van Spieringh van Veen.

Uit: Groot charterboek der Graven van Holland, van Zeeland en Heeren van Vriesland, 1755, blz. 432.

Op 12-2-1385 en 1386: Hertog Albert beleent Jan Spiering van Veen met den waard tussen Bern en Bokhoven, daar de Dies in de Maas valt, tot een erfleen.

 

Bij voorbaat mijn dank,

Alex




Steenhuijs - Boeff - Pynen / Pinsz - Overasselt en Maasbommel ca 1600 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 21:10:33 +0200

Huwelijken voor de schepenen te Tiel:

25-7-1615 Jr Wilhem van Heeze met Hadewich vanden Steenhuijs

27-3-1617 Ed. Steven vanden Steenhuijs Segerss met Catharina van Bemmel

5-6-1629 Jr Willem van Goltsteijn, weduwnaar, met Hadewich vanden Steenhuijs

4-7-1633 Joris Gerritss met Fike vanden Steenhuijs 




Ouders ? van Jan van Scheijen geboren 1-11-1753 te Durgerdam [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 19:51:21 +0200

Een huwelijk rond 1780 in Kolhorn/Barsingerhorn ligt voor de hand, maar ik krijg de indruk, dat dat trouwboek verloren is gegaan (?)

http://zoekakten.nl/plaatsen.php?id=NH%7C0369%7C&id=NH%7C0369%7C%2300




Een hele uitzoekerij Bastaardzoon van Jan van Arkel 1400 Opgelost.Nog niet helemaal! [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 19:48:54 +0200

RAG-250, folio 8 en 8v.

Dus inderdaad: regionaal archief Gorinchem, inventarisnr. 250, folio 8 en 8 verso




OPGELOST: Huw bijlage Amsterdam 1841 Ferdinand Wilhelm Eschweiler * Brunswijk 1789 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 18:51:31 +0200

@ Jannie,

Maar met jouw link kom je toch niet rechtstreeks bij de huwelijksbijlagen? Alleen bij de huwelijksakte zelf. En die was al bekend.

mvg-Ben

 




Lutwina Reijer Canada [Onderzoek in Noord- en Zuid-Amerika]

Fri, 28 Apr 2017 17:46:58 +0200

beter een flitsend forum dan een flitsende paal langs de weg.




Verkoop tiendgewas - hoe werkte het? [Genealogie algemeen]

Fri, 28 Apr 2017 16:46:53 +0200

Hallo Frans,

Dank voor je antwoord, hoewel het er niet veel duidelijker op wordt. Of we het hierover eerder gehad hebben? Weet ik niet meer, in elk geval niet n.a.v. Bergharen, want deze akten heb ik nu pas gevonden. Misschien over mijn vaders familie in Noord-Brabant.

Ik heb al op google naar info over de tiend en de daarbijbehorende wet zitten zoeken, maar ook daaruit kreeg ik geen helderheid.

Groeten, Mirjam




Bronnen voor familie-onderzoek Nederlands Indie. [Indische families]

Fri, 28 Apr 2017 16:46:19 +0200

De geboorte-, huwelijks en overlijdensdata lopen tot ca 1922. Dat is meestal het belangrijkste. Na 1922 geen vermelding van BS gegevens in de almanak.

 

Regeringsalmanak Ned Indie 1815-1942, op dvd verschenen bij stichting historic future en CBG. En staat ook op de computers van CBG.

De Regerings-Almanak van Nederlandsch-Indië (de zogenaamde Indische Almanak), die verscheen tussen 1815 en 1942, kan worden beschouwd als de weerslag van het maatschappelijke leven in Indië in die periode.

Naast opgaven uit de burgerlijke stand (geboorte, huwelijk en overlijden) bevat de Indische Almanak gegevens over de wijze waarop het openbare leven in Indië was georganiseerd en over de maatschappelijke carrières van veel inwoners.

Regerings-Almanak van Nederlandsch-Indië 1815-1942

Dvd - Digitale Naslag nr. 6 (Den Haag 2008) ISBN 978-90-5802-062-8 

mvg-Ben




Familie van Slingeland (van Arkel) 14e eeuw [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 15:46:55 +0200

Hartelijk dank Jan Clavaux en Jany Bijsterveld voor de reactie.
Het artikel in de Nederlandsche Leeuw uit 1951 heb ik inmiddels gevonden. Ik ga het uitgebreid napluizen.
Het artikel gaat in op een eerdere publicatie uit 1917 die deels onjuist blijkt te zijn.
Ook 1951 is alweer een tijdje terug en misschien zijn er inmiddels ook nog andere ontdekkingen in het onderzoek naar Elisabeth gedaan.
Dan houd ik mij natuurlijk van harte aanbevolen.




Meer informatie gezocht over johanna overeem vrouw van Jacob Willems van Rootselaar 1742 - 1809 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 15:41:09 +0200

Dat is correct Janny, het lost wat vraagtekens op en het is een duidelijk gedocumenteerd stuk.







Voorouders Joannes Alferink - Jan Rense (Alferink?) en Maria Jansen [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 13:32:39 +0200

  • Op een vorige versie van de Deventer Bibliotheek/Archief site kon je op boerderij-/familienamen de nodige (soms zeer oude)treffers/bijzonderheden vinden. Nu is het archief onderdeel van het Historisch Centrum Overijssel (HCO) en is mij nog niet duidelijk of én hoe dit tegenwoordig kan.
  • In 2014/2015 heb ik voor een andere stamboomforumgebruiker in de Generale Index Zwolle (GIZ) van het HCO te Zwolle gegevens uit het laatste kwart 18e eeuw/begin 19e eeuw voor (aanverwanten van) een Zwolse familie Alferink opgezocht en gescand.
  • Tegenwoordig is de GIZ (via een omweg) ook online te raadplegen en hierin worden steeds meer DTB-scans geplaatst.



Wie kent de voorouders van Cornelia Cornelissen Trompetters uit Oosterhout(NB) [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 13:21:56 +0200

Goedemiddag,

Ik zou graag een kopie van het testament ontvangen. Bedankt voor het bericht!

Groeten,

Adri van Ham




Ouders ? van Berent van Hattem overl. Deventer 1755 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 11:03:45 +0200

Het lijkt dat Berent tussen 1725 en 1736, en mogelijk ook tussen 1740 en 1744, elders heeft gewoond.
Is Hillegonda de Baas wel in Deventer begraven ?

10-11-1744 hertrouwde Berent, wed. in de Norderbergstraat (=Noordenbergstraat), met Hermina Eijlers, wed. in het Pestengasthuis (= Sint-Geertruiden-gasthuis in het Noordenbergkwartier).
Beiden moesten bewijs aan hun kinderen doen en Berent een doodcedul van zijn vrouw tonen.
zie :  https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9CH-3Z5X

Volgens volkstelling 1748 woonden toen (nog) 2 kinderen (jonger dan 10 jaar) bij Berent in de Vijgeboomgang. Hij was pijpenbakker.
(image) Vijgeboomgang, een slop in de Noordenbergstraat

Dit zou(den) dan ook wellicht kind(eren) van/bij zijn tweede vrouw, Hermina Eijlers, kunnen zijn.
zie :  http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/deventer/deventer_vot_1748-01_polstraten_vaandel.pdf   (pag. 17/23)

Is er van alle drie boven genoemde kinderen van Berent meer bekend dan hun doop ?

 

Oost Nederland ; Kampen, Deventer e.o.

(image)   Deventer ?!

Over de pijpmakers in het Oosten van het land (Deventer, Kampen, Zutphen, Zwolle) is weinig bekend. Vondsten en onderzoek in de regio zijn bv beschreven in de PKN uitgave 'de Kleipijp als bodemvondst' (*2) en 'Productiecentra van Nederlandse Kleipijpen'  (*8). Het model hier links en hieronder zijn typisch oost nederlandse producten ; de kop staat vrijwel haaks op de steel, afwerking is vrij grof en meeste modellen zijn ongemerkt.




Indisch tijdschrift "Moesson" online [Indische families]

Fri, 28 Apr 2017 10:39:21 +0200

Het bekende Indische tijdschrift Moesson staat online

http://moesson.pictura-dp.nl




Pieter Verbaan gehuwd met Jansje Breuklander [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 09:13:23 +0200

Pieter Verbaan (geb. 10-6-1903)
Bron Lekkerkerk 1811-1912
Aktenummer 67
Naam Pieter Verbaan (geb. 10-6-1903)
Aktedatum 10-6-1903
Vader Nicolaas Verbaan (42 jaar; werkman; won. B 321)
Moeder Aartje van Dijk
Getuige 1 ambtshalve
Getuige 2 ambtshalve
Plaatsnaam Lekkerkerk



Cornelis Molenaar 05-12-1811 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Fri, 28 Apr 2017 07:50:13 +0200

Mogelijk zijn doop 1758 18-06-1758 te Kethel  doop getuige Sara van der Meijde
Met dank aan  The supernatural Anaesthist







Johann Friedrich Anton Deekens Latrup [Onderzoek in Duitsland]

Fri, 28 Apr 2017 02:44:47 +0200

Beste mevrouw Dijk-Van der Laan, Nog even een klein naschrift (28-04-2017) naar aanleiding van een eerder topic van u, waarbij iedereen hopelijk begrijpt dat men met dit (huidige) topic verder moet, qua reacties. - Vergeet u a.u.b. niet, nu u daarin telkens spreekt van "Haselhüne" : u bedoelt waarschijnlijk de plaatsnaam Haselünne (ànders gaat u echt de mist in bij het zoeken). Zie de ligging bij Google Maps : helemaal niet zo ver van Lastrup en Hamstrup. Goede algemene en historische informatie vindt u bij Wikipedia, in de Duitse en Nederlandse versie. Goede genealogische informatie bij GenealogieNetz. - Verder schreef u: "Ik vraag me ook af waar de naam Dekens / Deekens vandaan komt."  U zag bij de eerdere reactie hierboven al, dat er veel verschillende schrijfwijzen / naamsvarianten rond die familienaam bestaan (Deegen, Deeke, Dekens, Deekens, Deeken, enz., op deze lijst onder D), en dat er in elk geval een Friedrich Anton (*1765) heeft bestaan, geboren in de buurtschap Hamstrup bij Lastrup. Daar schijnt in elk geval al heel lang een naam Deken of Deeken te bestaan. Hier kunt u namelijk lezen, dat op 16 juni 1569 een edelvrouw Kunneke van Lutten, echtgenote van Johann von Quernheim, bij de notaris verschijnt om haar laatste wil te laten vastleggen: er is sprake van een erve Deick te Hamstrup (Hof Deken). In deze streken, regio Westfalen - Niedersachsen, komt het heel vaak voor dat een familienaam is afgeleid van een boerderijnaam, en andersom. Deick kan dus ook de eerdere familienaam zijn geweest, in 1569. Misschien komt "een" familie De(e)ken(s) hiervandaan... Het is natuurlijk bij die familienaam interessant om eens verder te "googlen" naar boerenhofsteden met zulke namen. Bijv. naar een "Hof Deeken" : https://www.google.nl/#q=%22Hof+Deeken%22 . U ziet hier dat er ook een Hof Deeken bestaat in Strücklingen, tussen Leer en Cloppenburg (ca. 15 km van Lastrup / Hamstrup) en in Emstek (pal ten oosten van Cloppenburg). Bekende familienamen in deze streek, anno 2008 nog altijd, ziet u ook op de naamfrequentiekaart van Verwandt.de : bijvoorbeeld voor Dekens, Deekens, Deeken, Deecken, Deick, Deegen, en voor echtgenote Wichmann. Succes met uw onderzoek, met vriendelijke groet, Dimitri Vlas[...]



Vertaling gevraagd = opgelost [Latijn]

Fri, 28 Apr 2017 00:27:57 +0200

Zie mijn reactie van vijf minuten eerder (image)




Familie Van Wolde [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Thu, 27 Apr 2017 23:20:55 +0200

http://www.jansmabergum.nl/Drie-kinderen-van-Sjoerd-en-Jantje-Jantje-Van-Wolde-Jansma,-Rykel-en-Hendrik-Jansma/

 

Hierin staat beschreven hoe het leven verging van Jantje, nadat ze zich in de VS vestigde met Sjoerdina en Sophia van Wolde. het is een verhaal vanuit haar en mijn stamboom, dus Joannes van Wolde komt er daar niet zo goed af. Ik heb ook kwartierstaten van Sjoerdina en Sophia, ik probeer ze te uploaden. Dat lukt me jammergenoeg als jpg niet. Jantje was een van de 13 kinderen en 2 broers emigreerden ook, vandaar dat ze in dit deel van mijn site uitgebreid aan bod komen. groeten Sytie en ik ben blij dat we Jantje Jansma weer gevonden hebben, dit maal als Jenny Lubberts. 




Begraven Eupen 1757. Leeshulp gevraagd. = opgelost [Latijn]

Thu, 27 Apr 2017 22:33:05 +0200

Aan ieder die hier een bijdrage kon leveren, hartelijk dank. Heggen komt inderdaad meerdere malen voor. Probleem was alleen dat ik in dit geval Heggen niet kon ontcijferen. 

Met vriendelijke groet,

Jos Robbertsen




De naam Schoen en Cuijper, Wielens en Velthuijs [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Thu, 27 Apr 2017 21:41:42 +0200

zoek ook eens op Schoon ik kwam bij wiewaswie een aantal tegen die als Schoon zijn geschreven

 

Groet Babs Van Egmond Koelemij




Huwelijk van Joannes Lambertus Olde Wolbers x Aleida Berent ter Haar vóór 1810 [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Thu, 27 Apr 2017 20:55:53 +0200

Joannes (Jannes) Lambertus Olde Wolbers (ook genoemd Z iemerinck) wordt gedoopt (RK) op 09-11-1782 te Borne. Hij trouwt met Aleida Berent ter Haar, gedoopt (RK) op 28-02-1779 te Delden. Jannes is overleden in Bornerbroek op 10-03-1845. Aleida is overleden in Bornerbroek op 05-01-1858.

Ze krijgen samen 4 kinderen, waarvan de oudste, dochter Aleida, op 06-04-1810 RK-gedoopt wordt in Bornerbroek.

Jannes en Aleida moeten dus zijn getrouwd vóór 1810. In Borne(rbroek) en Delden heb ik hun huwelijk niet kunnen vinden.

 




Geboorte en doop van Hendrika ten Katteler (Kattelaar) op 01-03-1812 te Enter [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Thu, 27 Apr 2017 20:49:59 +0200

Bedankt voor jullie hulp. Het is helemaal duidelijk.




Wie weet meer van dit echtpaar; Matthijs van der Walle X Gabriella Nijmegen? [Gezochte en onderzochte familienamen in Nederland]

Thu, 27 Apr 2017 20:35:36 +0200

Deze grootouders van Gabriela worden inderdaad genoemd in dat artikel in de NL van 1952. Ik heb de bewuste passage er hier onder maar bijgeplakt voor de volledigheid. Terzijde, er zijn nog artikelen verschenen in de NL 1954 ter aanvulling op dat van 1952. Mij lijkt dat daar niets instaat aangaande de gestelde vraag. edit: zie hier hier hier en hier Is er al gezocht in de notariele en schepenakten van het Brabants Archief en/of andere toegangen aldaar? De zaak lijkt daar momenteel plat te liggen. http://www.bhic.nl/onderzoeken/archieven ---- Uit de NL 1952, met fouten tgv de tekstherkenning: Pefer Roelofs van Merfen; hij komt voor als schepen ( 1580 en 1581) en als burgemeester van Grave (1584) 9). zowel als Peter Roelofs alleen, als als Peter van Merlaer en is in 1580 reeds gehuwd met Peferken (later Pefronella) ‘de Maugre. In een uitvoerige schepenacte van Grave van 3 Oct. 1580 compareren de verschillende erfgenamen in de erfenis van Lens van den Berch, n.1. Baltus van den Berch en Barbara van Steyn, zijn vrouw: Jan Gerrits brouwer en Johanna, zijn vrouw: de onmondige kinderen van Denis van Aken en Frensken dochter van wijlen Jasper van Aken; de onmondige dochter van wijlen Jasper van den Berch; Peter van Merlaer en Peterk e n z i j n v r o u w , Willem van Boidtsdorp als vader van zijn onmondige kinderen bij wijlen Grietken van den Berch i’J), en Valentijn du Bois en Geertruyt, zijn vrouw, en verkopen tezamen een rentebrief. Negen dagen later, nl. 12 Qct. 1580, komt in een acte voor Peter Roelofs, (zonder familienaam), burgemeester, en Peterken, zijn vrouw: nog eens als burgemeester in 1584. H  haar famili’enaam was, blijkt uit enige acten voorkomende in het register van procuraties en certificaties van Willemstad, dl. 1635-1648, o.a. van 19 Aug. 1648, waarin genoemd worden Gabrielle van Merler, weduwe van de luitenant Matthijs van der Walle, en dochter van wijlen P e t e r R o e l o f s v a n M e r l e r , i n l e v e n burgemeester van Grave en van wijlen Petronella de Maugre, en haar zuster Aeltken van Merler gehuwd met Ds. Johannes Celosse, predikant te Willemstad 11). Genoemde zusters Gabrielle en Aelken van Merler worden dan vermeld als erfgenamen van wijlen Frensken van Aecken, die erfgename was geweest van wijlen Lens van den Berge,,in het Kuikse” (Cuyk). Wanneer men nu weer de registers van Grave opslaat en de naam van Lens van den Berge (van den Berch) in het oog houdt, dan vindt men daar in 1563 een acte, waaruit blijkt, dat Lens van den Berch genaamd van der Horst, toen een overleden dochter Gabrielle had, die gehuwd was geweest met Pierson de Magre, bij wie 2 kinderen Jan en Peterken de Magre. Zodat de Gabrielle van Merler, die in 1648 als weduwe te Willemstad woonde, tot grootouders had gehad Pierson de Ma(u)gre en Gabrielle van den Berch,, en tot ouders Peter Roelofs van Merler en Peterken (Petronella) de Ma(u)gre. En dus evenzo haar zuster Aelken van Merler; opgemerkt wordt nog, dat in de acten te Willemstad deze zusters ook Van Merlaer en Van Merlen worden g[...]



Naam Districtscommandant Marechaussee Nijmegen 1893. Leeshulp gevraagd. [Leeshulp/transcriptie gevraagd]

Thu, 27 Apr 2017 20:15:52 +0200

Nog een keer dezelfde handtekening, nu van een ander blad?!

(image)