Subscribe: nnora75reform
http://nnora75reform.blogspot.com/feeds/posts/default
Added By: Feedage Forager Feedage Grade B rated
Language: Malay
Tags:
ada  dalam  dari  dengan  ini  itu  mereka yang  mereka  nora  pada  perjuangan  reformasi  tidak  untuk  yang   
Rate this Feed
Rate this feedRate this feedRate this feedRate this feedRate this feed
Rate this feed 1 starRate this feed 2 starRate this feed 3 starRate this feed 4 starRate this feed 5 star

Comments (0)

Feed Details and Statistics Feed Statistics
Preview: nnora75reform

nora





Updated: 2017-12-31T02:21:41.426-08:00

 



Erti Kemanusiaan - Nora Reformis

2010-12-03T11:02:14.265-08:00

Salam kepada semua rakan FB dan blog Nora, Terima Kasih kerana memberi sokongan kepada FB Nora yang hari ini sudah menjangkau lebih dari 1,000 rakan. Mulai hari ini, Nora ingin menggunakan FB ini bukan sahaja untuk menceritakan aktiviti Nora malah mahu berkongsi dengan rakan-rakan FB Nora khususnya mengenai isu-isu mengenai kemanusiaan, wanita dan kehidupan. Nora akan mula menulis secara serius kerana Nora baru sahaja di terima masuk sebagai Fasilitator kepada Institut Kajian Asas Kemasyarakatan setelah beberapa tahun mengikut Institut ini dalam usaha mereka menyentuh erti kemanusiaan. Nora bermula dengan bekerja membantu mengemas-gemas pejabat dan kemudian diberi peluang untuk mengenali aktiviti Institut secara dekat dan rapat. Nora menghadiri beberapa program, mendengar dan turut belajar mengenai banyak perkara. Nora telah mengikuti kursus Bahasa Inggeris dan kemudian terlibat dalam membantu menyiapkan beberapa kajian mengenai kemiskinan. Nora mengambil pelajaran itu dan menyesuaikan dengan apa yang terjadi dalam hidup Nora. Nora tidak mahu bertindak menyembunyikan perkara-perkara tragis yang berlaku semata-mata mahu menutup pekong yang akhirnya akan berbau juga. Nora mengambil langkah menolak erti segan dan malu atas alasan tidak mahu perkara-perkara buruk berlaku ke atas Nora berlaku kepada yang lain. Nora tidak mahu melihat penderitaan Nora ini terbiar sebagai kisah hidup yang tidak memberi pengajaran kepada yang lain khususnya mereka yang hari ini tersepit dalam hidup berkeluarga tetapi bermasalah. Sebenar tadi Nora menerima SMS mengenai protes membantah kenaikan harga dan ada demo yang akan dilakukan mengenai ini. Demo yang akan diadakan adalah pada 5hb Disember 2010 dan demo ini akan menyaksikan perarakan dari Masjid Negara ke Istana Negara. Ini adalah antara berpuluh-puluh demo yang Nora hadiri dan di tahan lebih kurang 13 kali. Namun bagi Nora ini adalah bentuk perjuangan rakyat yang perlu Nora sertai dan bangkit membantu untuk memperjuangkan nasib dan hak rakyat. Namun SATU keputusan telah Nora buat. Ini adalah demo terakhir yang akan Nora sertai. Nora mengambil keputusan untuk menutup hidup demonstrasi Nora dan Nora akan kembali menikmati dunia yang lebih ceria sejak Nora berpisah dengan suami Nora. Nora rasakan ada keperluan lain untuk Nora lakukan selain dari perjuangan rakyat melalui wadah politik. Nora merasakan perlu Nora bangkit dengan realiti kehidupan. Nora merasakan Nora perlu menceritakan semuanya untuk dijadikan iktibar kepada semua adik-adik, kakak-kakak dan ibu-ibu yang ada di luar sana. Nora rasa pengalaman Nora biar mereka katakan sebagai membuka pekong di dada, perlu dikongsi secara keseluruhan – demi kebaikan dan demi memperjuangkan pula diri Nora. Nora telah melalui berbagai-bagai perkara tragis tetapi Alhamdulillahlah Nora telah dibuka ruang dan peluang – membebaskan diri dari terkongkong dengan bekas suami yang tidak bertanggungjawab. Nora sudah melalui semua aspek kehidupan sejak Nora kahwin dalam usia muda iaitu 16 tahun. Apa yang tidak Nora lalui - dipukul, difitnah dan ditipu oleh bekas suami Nora yang hari ini – terus menerus tidak mengatakan yang benar. Nora pernah di fitnah oleh bekas suami Nora sebagai mengandung anak luar nikah yang akhirnya anak itu mirip muka dia, cuba dijual oleh bekas suami Nora kepada Ah Long kerana pinjaman yang tidak dapat diselesaikan, di tumbuk muka dan dibiarkan seorang di lobi hotel Istana kerana lari dengan seorang perempuan sehingga majikan bekas suami Nora itu memberi wang bas sebanyak 60 sen untuk balik dan hidup penuh kesengsaraan – akibat perbuatan yang amat jijik oleh bekas suami Nora tersebut. Banyak lagi yang Nora lalui sendirian walaupun Nora seorang isteri tetapi lebih bertanggungjawab sebagai tunggak yang mencari wang untuk keluarga. Nora rasa pengalaman Nora ini amat berguna untuk semua yang sedang mempunyai masalah dalam rumah tangga. Nora ingin menyentuh hidup mereka, membebaskan mereka dari kongkongan lelaki yang tidak orait. Nora rasa ada keperluan untuk Nora bangkit menceritakan semua – bukan untuk membuka p[...]



Mohon Bantuan membangunakan PASTI Sri Gading Batu Pahat Johor

2010-04-17T04:28:10.353-07:00

Bantuan di pohon untuk membangunkan PASTI di Kampung Sri Gading Batu Pahat Johor

Kenyataan Nora Batu Pahat : dikesempatan ni,kte nk mnta skit dana dr kwn2 di blog k.nora ni utk mmbgunkan PASTI tmpt kte mgajar skrg..apa2 dana blh disalurkan......ke MAYBANK acc 151427066125 @ kol kte 019-6226798...kpd shbt2,bantulah GENERASI AL-QURAN ni

SILA HUBUNGI NO 0196226798



Kenyataan Norazimah Mohamad Noor

2010-04-13T20:56:28.614-07:00

Utusan Malaysia pada 13hb April 2010, tajuk berita “Reformis bantu BN sedarkan rakyat” dengan kenyataan Presidennya Ramlan Abu Bakar menimbulkan kekeliruan berhubung dengan nama Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia atau reformis yang dikatakan di anggotai oleh bekas-bekas ahli Parti Keadilan Rakyat. Pertubuhan itu tidak wujud dan pertubuhan itu bukan pertubuhan yang di anggotai oleh mereka yang pernah memperjuangkan reformasi anjuran rakyat Malaysia yang wujud pada tahun 1998, khususnya yang memperjuangkan isu fitnah terhadap Dato Seri Anwar Ibrahim. Untuk pengetahuan, mereka yang terlibat dalam reformasi cetusan tahun 1998 yang di gelar reformis tidak pernah mengambil dan mengiktiraf Ramlah sebagai Presiden Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia. Sungguhpun ada antara mereka yang konon-kononnya terlibat dengan Ramlan Abu Bakar tetapi tujuan mereka hanya untuk mendapatkan habuan tersendiri dan ini tidak melambangkan atau mewakili semua yang terlibat dalam reformasi tahun 1998. Perlu dimaklumkan bahawa Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia, satu gerakan yang tidak di iktiraf oleh sesiapa pun itu pada awalnya disertai oleh mereka yang mencabar untuk berbogel di hadapan Tan Sri Khalid Ibrahim dalam usaha untuk mendapatkan sesuatu habuan kerana perjuangan. Ini bukan hakikat perjuangan oleh mereka yang terlibat pada tahun 1998. Perjuangan adalah menuntut keadilan khususnya dalam konspirasi politik yang melibatkan tuduhan fitnah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ramlan Abu Bakar adalah antara mereka yang menganjurkan usaha untuk berdemo dalam keadaan bogel – satu perbuatan yang tidak masuk akal yang telah di tolak oleh kebanyakan mereka yang terlibat dalam reformasi tahun 1998. Kenyataan Ramlan Abu Bakar adalah sinonim dengan fungsi Utusan Malaysia sebagai alat propaganda kerajaan khususnya untuk menentang Pakatan Rakyat tambah-tambah lagi dalam musim pilihan raya kecil Hulu Selangor yang bakal di adakan itu. Ramlan Abu Bakar tidak mewakili reformis – golongan yang menyertai perjuangan Reformasi tahun 1998. Selaku mereka yang juga terlibat dalam perjuangan reformasi dan telah di tahan sebanyak 13 kali, kehadiran Ramlan Abu Bakar di lihat sebagai usaha terdesak beliau untuk mendapatkan tempat dan pengiktirafan dari UMNO. Tidak menolak juga kemungkinan Ramlan Abu Bakar adalah antara yang kecewa dengan mengharapkan pulangan dari perjuangan menuntut reformasi cetusan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Bercakap mengenai kenyataan Ramlan Abu Bakar, perjuangan reformasi tahun 1998 masih kekal sebagai satu momentum kebangkitan kesedaran rakyat terhadap ketidakadilan yang berlaku dari tercetusnya perjuangan reformasi sehingga ke hari ini. Usaha perjuangan menuntut perubahan, menuntut reformasi ini akan berterusan sehingga kerajaan yang ada hari ini digantikan dengan kerajaan yang lebih peka kepada rakyat. Justeru itu, sebagai orang yang terlibat secara aktif dalam tuntutan reformasi, kenyataan Ramlan Abu Bakar dan kedudukannya sebagai Presiden Gerakan Reformasi Malaysia BUKAN suara mereka yang pernah terlibat dalam perjuangan reformasi malah, saya percaya bahawa gerakan reformasi yang diasaskan oleh Ketua UMUM PKR, Anwar Ibrahim akan terus bangkit menentang kerajaan yang korup yang rosak dan tidak mahu melakukan sebarang reformasi atau transformasi yang akan menguntungkan rakyat keseluruhannya. Amat malang sekali, kita lihat kenyataan Ramlan Abdu Bakar tersiar dalam media arus perdana dengan harapan dapat mempengaruhi mereka yang terlibat dalam reformasi sedangkan Ramlah sendiri tidak layak menggunakan perkataan reformis khususnya sebagai Presiden kumpulan bekas ahli PKR yang keluar dari PKR sedangkan di percayai Ramlan ini tidak ada pengikut dalam pertubuhan yang mahu di bentuk oleh dirinya atau tujuan yang tidak kita ketahui.[...]



Luahan Nora sket

2010-04-07T10:43:26.962-07:00

Salam kepada semua teman dan rakan-rakan,Maaf kerana lama tak tulis kat blog tapi Nora sering hantar posting mengenai perkembangan Nora melalui face book. Untuk pengetahuan teman-teman semua, nora agak sibuk mengurus perniagaan – agak slow sikit nampaknya jadi terpaksalah Nora berusaha lebih di samping menjaga anak kecil nora. Apa pun perkembangan reformasi – partisipasi dalam reformasi tidak pernah terabai. Nora tetap perjuangkan reformasi – sesuatu yang telah sebati dengan hidup nora. Biarlah apa orang nak kata – bagi yang suka mengata bahawa Nora dah masuk UMNO dan dah ikut Ezam ke – kita tengok bila hadir tuntutan reformasi nanti – pasti yang berkata-kata akan menyorok kat mana-mana tunggu orang lain berhempas pulas, berkorban untuk memperjuangkan hak kemudian menunggu kemenangan lantas timbul mendabik dada akulah perjuangan hebat. Dalam masa Nora bertafakur – hihihi, sebenarnya menguruskan perniagaan banyak suara-suara sumbang yang telah Nora dengar. Antaranya adalah Nora menyertai Umno, mengikut Ezam dan sebagainya. Karut dan bagi mereka hentikan fitnah tersebut – tak bezanya nanti korang dengan Umno yang kini sedang hebat memfitnah Anwar Ibrahim. Nora akan hadir – bila masa tuntutan reformasi timbul tetapi Nora tidak hipokrit untuk menggunakan pentas reformasi untuk mendongak dan mengharapkan sesuatu – ada rezeki ada lah. Tetapi ada satu perkara yang ingin nora tegaskan – kerana baru-baru ini perkara ini berlaku. Nora dikatakan mengambil duit jaminan sewaktu kes tamat dan kami di bebaskan. Fitnah...setiap kali lepas kes – seperti yang baru-baru ini, Nasir Isa akan datang mengutip wang jaminan tersebut. Baru-baru ini Nora telah disoal mengenai duit jaminan itu – wang itu dikeluarkan oleh PAS dan sewajarnyalah dikembalikan kepada PAS. Namun bila Nora dimaklumkan Nasir Isa telah mengutip wang tersebut atas permintaan Dr Hatta – Nora segera hubungi Dr Hatta, namun jawapannya tidak – dia tidak tahu langsung mengenai wang jaminan tersebut. Nora luahkan sini sebab ada yang mengatakan Nora ambil dan sebenarnya Nora tidak. Nora cuba bertanyakan ke mana wang jaminan itu pergi namun sehingga kini nora gagal tahu. Untuk PAS – rasa baik ditanyakan Nasir Isa bukan Nora. Selama ini pun Nasir Isa dan beberapa yang lain mengambilnya. Itu satu bab, satu bab lain adalah fitnah Nora masuk Umno. Ini sesuatu yang paling biadab, sama macam Umno memfitnah Anwar Ibrahim. Nora tidak menyertai UMNO, Nora masih lagi bersama Pakatan Rakyat dan Nora masih terbabit dengan reformasi. Tapi Nora tidak terbabit dengan segelintir mereka yang mengaku reformasi dan mendesak tabung 100,000 untuk kebajikan mereka, meminta dan dapat projek up town lah ...down town la...semata-mata kononnya mereka berjuang – karut-karut. Mereka hanya tahu mengugut kemudian mengharapkan sesuatu projek dari Pakatan Rakyat. Pemimpin pun kena tahulah siapa mereka ini – mereka ini hadir atas tujuan politik peribadi sahaja dan mereka hadir sekadar nak dapat sesuatu. Awas lah..nanti bila reformis yang lain nampak ketidakadilan korang kata perjuangan tidak seharusnya mendapat balasan tetapi tentu mereka terkilan – yang duduk berborak pasal politik pasal perjuangan diberi sedangkan mereka yang benar-benar berjuang dan berkorban dikatakan tidak seharusnya mendapat balasan. Itu semestinya tidak adil. Nora malas nak bercerita perkara ini tetapi Nora terpaksa kerana Nora dikaitkan dengan perkara-perkara ini. Nora sebenar terkilan bila ada orang mengatakan bahawa Nora telah sapu banyak sewaktu reformasi – karut dan satu fitnah. Pemimpin kena sedar – adakah mereka bagi duit di tangan Nora? Kalau betul kenapa Nora tak rasa pun duit itu. Jangan bagi pada wakil yang akhirnya mengebas duit itu untuk diri sendiri. Nora terpaksa menulis isu ini kerana Nora mahu memberi penjelasan – tidak mahu dikaitkan dengan kononnya menyebat wang, sekali lagi karut. Nora harap semua clear dengan penjelasan Nora dan tanya orang-orang berkenaan – mana pergi wang jamin itu semua – [...]



3 Comments

2010-03-10T20:59:23.512-08:00

(image) Insiden 11hb March 2000 yang menyebabkan kami di dakwa atas kes solat hajat Harakah. Untuk refresh memory - patung itu adalah replica patung Dr Mahathir - Nora tumpang terajang patung tu....



KAMI BEBAS

2010-03-10T20:51:40.635-08:00

(image)
Alhamdulilah setelah 10 tahun naik turun mahkamah, akhirnya kami di bebaskan - AlFatiha buat arwah Omar Tan antara OKT yang turut bersama dalam kes ini - Hari ini 11hb March adalah ulang tahun solat hajat Harakah di Masjid Negara - nanti Nora cite lagi k. Thanks pada peguam En Rashid dan Kak Lat



Perjumpaan Refomasi - komen sikit leh

2010-03-03T23:53:05.415-08:00

Salam kepada semua teman-teman, Pada 26hb Februari 2010 lepas, bertempat di rumah Menteri Besar Selangor telah diadakan perjumpaan dengan mereka yang terbabit dengan reformasi. Di beritakan pada Nora bahawa kehadiran adalah melalui jemputan dan mereka yang hadir adalah mereka yang terlibat dalam reformasi 1998. Pada mula Nora agak keberatan untuk menghadirinya, kerana Nora tidak berapa gemar duduk dalam dewan membicarakan reformasi tetapi akan menjadi janggal, kekok dan tidak berdaya untuk menyatakan keberanian dalam memperjuangkan reformasi – sebagaimana di perjuangkan pada tahun 1998. Ramai hari ini yang memperjuangkan reformasi sekadar perjuangan mulut – tidak sanggup melakukan lebih dari itu tetapi mahukan semua – imej sebagai pejuang hebat dan mereka yang telah banyak berkorban untuk perjuangan. Bagi Nora mudah sahaja – sekiranya seorang itu pejuang reformasi yang hadir dari tahun 1998 sehingga kini – maka itu di terima tetapi ada yang tidak pernah ada atau hadir sekadar memberi sokongan mulut hilang sebaik sahaja PKR kalah pada pilihan raya 1999 – kembali bila PKR berjaya tahun 2004 tetapi mendabik dada dengan pengakuan akulah pejuang reformasi. Apa nak buat – dalam dunia ini banyak oportunis. Ada yang mengaku reformis 1998 sedangkan pada waktu itu mereka mungkin budak sekolah menengah – lupa pada tarikh tetapi ghairah nak mengaku pejuang. Mungkin kalangan kita yang terlibat dalam reformasi masih ingat – kepayahan perjuangan – pengorbanan yang perlu dilakukan dan sehingga hari ini semangat reformasi itu terus kental biar terlarat dan terbiar – tewas kepada pihak oportunis yang sentiasa mencari ruangan untuk mendapatkan sesuatu hasil pengorbanan orang lain. Apa pun Nora hadir pada perhimpunan tersebut. Ada ramai muka-muka lama – muka-muka pejuang reformasi – muka-muka mereka yang mengaku terlibat dalam reformasi dan muka-muka yang hanya mahu projek dan telah dapat projek setelah mengaku menjadi pejuang reformasi. Hebat-hebat. Ada yang mengatakan bahawa hanya reformis dijemput dan tidak menjemput para reformis yang sedang memegang jawatan dalam parti – namun dilihat ada juga mereka yang berjawatan dalam parti hadir. Ada yang pernah mengugut untuk bogel kerana tidak diberi projek oleh Selangor hadir setelah dapat projek dan mungkin akan mengugut untuk bogel kelak sekiranya tidak cukup apa yang diperoleh. Namun satu perkara yang kurang pada hari itu – Nora teringat sewaktu zaman-zaman reformasi tahun 1998 ke atas – apabila mahu sahaja melakukan demonstrasi dan repot polis maka ada 3 ke 4 orang pemuka reformis yang Nora tahu sebagai orang yang mengurus, mengatur dan turut berdemo datang ke tempat berniaga Nora untuk membuat perancangan – namun hari ini mereka tidak ada- mungkin tidak di panggil – kerana yang mengatur itu mungkin mereka yang tidak pernah mengurus, mengatur dan terlibat dalam reformasi. Apa yang Nora nampak ada antara mereka yang hadir – tidak semua – dari pemuka yang merancang gerakan reformasi. Nora ada sedikit pesimis dengan kehadiran beberapa kumpulan pada hari itu – khususnya kalangan mereka yang pernah mahu membogelkan diri untuk menyerang Khalid Ibrahim yang hari ini berpeluk-peluk dengan Nik Nazmi – Setiausaha Politik MB Selangor yang semua mereka mengaku reformis tersohor – entah la... Apa pun kita lihat nanti bila desakan untuk hadir memperjuangkan reformasi timbul kembali – mungkin mereka ini sanggup bermati-matian, berkorban harta benda yang di peroleh setelah Pakatan Rakyat menang di Selangor sebagaimana Nora tahu ada beberapa antara kita yang telah melakukan pengorbanan itu. Sekali lagi nasihat Nora yang tidak berapa arif dalam politik – kepada Anwar Ibrahim – lihat dan pandang mereka – dapatkan dari sumber yang tepat – siapa mereka – nanti ada yang nak jadi YB REFORMIS – kemudian keluar parti. [...]



Anwar Ibrahim pohon maaf

2010-02-16T22:58:00.617-08:00

(image)
(image)
Anwar Ibrahim mohon maaf - ehmmm nampaknya kritikan Nora sebelum ini ada kebenarannya. Ambil contoh komen Nora pada Feb 12,2010 yang Nora pastekan semula disini. Banyak lagi komen Nora mengenai reformasi dan Anwar Ibrahim. Ok hari ini Anwar Ibrahim pohon maaf kerana tidak menyiasat dan hanya memilih calon secara rambang untuk PRU 12 - tapi Nora tambah sikit - cek juga kepimpinan Cabang dan Ranting yang terdiri dari opurtunis yang mengaku hebat gak. Sekadar mengingatkan sahaja....


norazimah mohamad nor
said...

salam,
Anonymous 12:31am

Ada perkara-perkara yang Nora setuju dengan saudara dan teman-teman yang lain.

Anwar Ibrahim ada kesilapan-kesilapan beliau dalam melihat isu-isu mengenai perhubungan antara golongan reformis dengan kepimpinan.Nora teringat dalam satu program di club century pertemuan OKT dengan Anwar Ibrahim selepas beliau di bebaskan.

Dalam program tersebut Dinsman menyatakan dalam sajak nya "Bila Anwar di penjara kita terasa beliau amat dekat dengan kita tetapi bila beliau dibebaskan kita terasa beliau amat jauh dari kita"bagi Nora ini adalah kerana ada antara kepimpinan yang wujud setelah Anwar dibebaskan.Tidak kurang pula mereka yang tiba2 muncul menyarung jersi reformasi heboh mengatakan bahawa mereka adalah pejuang dari tahun 1998.

Nora tahu ada kepimpinan muda dalam parti yang pergi berceramah seolah-olah mereka pejuang hebat tahun 1998,sedangkan kalau dikira umurnya baru sekitar 14/15 tahun.

Pejuang bidan terjun ini sering mendabik dada mengatakan kehebatan mereka walaupun mereka tidak pernah muncul wakti itu.Nora sebenarnya ingin mengingatkan mereka bahawatidak salah kalau mereka dilantik menjadi pemimpin tetapi jangan mencipta DRAMA PERJUANGAN HEBAT yang tidak pernah mereka lalui.

Nora yakin,mereka dan teman-teman semua tahu siapa mereka tidak perlu Nora sebut.Cuma pesan Nora pada mereka khususnya Anwar Ibrahim jangan tertipu oleh KACA YANG MENGAKU INTAN.

salam

February 12, 2010 10:17 PM




SORRY - dah habis dah....

2010-02-16T22:50:14.524-08:00

(image) Makluman : Syukur pada ALLAH SWT buku kecil ini, telah habis terjual dalam masa yang singkat. Buku tulisan dan kompilasi CheBard dan Nora betul-betul hangat gak di pasaran. Setakat ini kami belum berhasrat untuk membuat cetakan kedua. Cetakan pertama sahaja telah ada pihak tertentu yang cuba merampas buku tersebut. - Klik web Chebard untuk details.

Ini menunjukkan ramai kalangan rakyat Malaysia mahu tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam kes ini. Insyallah sekiranya ada peluang Nora akan menulis buku mengenai REFORMASI pula.




Himpunan Reformis-Lanjutan cerita

2010-02-07T23:04:35.481-08:00

Salam,

Ini lanjutan cerita tentang Himpunan Reformis semalam.sebenarnya rindu Nora pada teman2 Reformis 98 yang membuatkan Nora hadir untuk bertemu mereka semalam.Banyak pengalaman suka dan duka sepanjang perjuangan Reformasi bersama mereka yang kami lalui bersama2.Semua itu adalah satu kenangan dan pengalaman yang sangat berharga buat Nora.

kesedaran Nora dalam politik khususnya untuk memperjuangkan agenda rakyat banyak kami timba bersama2.Malam semalam Nora sempat bertemu mereka walaupun tidak semua yang hadir tetapi cukup untuk mengubat kerinduan Nora pada mereka.

Nostalgia perjuangan 1998 semalam turut mengingat kan Nora pada mereka2 yang telah pergi menyambut seruan illahi.Nora teringat kepada pejuang2 hebat reformasi seperti arwah Omar Tan,Pak Lang,Hajjah Ning,Azah dan ramai lagi.Maaf yang tak tersebut dek Nora nama2 mereka.

Nora rasa program semalam tidak menyeluruh tanpa kita kita memperingati jasa2 mereka.Ini tidak semestinya kita lupakan.Hari ini kita perlu membangkitkan semangat perjuangan reformasi.Nora rindu 1998-jauh beza demo,kekuatan dan keberanian jika hendak di bandingkan dengan demo sekarang ini.

Apa yang lebih membuatkan Nora rasa terkejut bila membaca dan mendengar ucapan dari mulut2 mereka yang munafik...kononnya saya berada dan berdemo dari 1998,walhal muka pun tak pernah nampak,umur pun baru 14tahun waktu itu tapi dah pandai berkata2 tentang - demo dan pandai pula memberi pendapat dan nasihat!

Perjuangan itu perlu ikhlas,kita tak perlu menipu orang,tak perlu manipulasi-jujur pada diri,jujur pada perjuangan maka pasti rakyat yang untung.Perjuangan ini adalah perjuangan rakyat.

Last sekali-REFORMASI

SALAM




Pejabat Keadilan - Himpunan Reformis 1998

2010-02-07T10:01:27.747-08:00

(image)
(image)
(image)
(image)
Salam,

Nora hadir pada Himpunan Reformis 1998. Ada beberapa kawan lama yang Nora jumpa-semangat masih kental-itu mungkin sifat refomis - perjuangan membela Keadilan. Nanti Nora story lagi yek...dah masuk pagi dah ini - esok kerja....



Sekitar masjid KL

2010-02-05T01:06:05.642-08:00

(image)
(image)
Keadaan amat berbeza sewaktu demo dahulu dan demo sekarang. Kenapa ya...mana pergi mereka yang hari ini sedang memegang jawatan dalam PKR - mahupun dalam Pakatan Rakyat - yang mungkin sebelum ini tak pernah kenal erti reformasi - tidak pernah tahu erti perjuangan - tapi Nora tetap dengan prinsip - selagi Nora lihat perkara-perkara yang tidak menunjukkan keadilan - tidak memartabatkan rakyat - Nora turun untuk membantah....



Buku Chegu Bard - kompilasi kes Altantuya

2010-02-04T07:55:29.361-08:00

(image)
Nora dan Chegu Bard di mahkamah tadi - kes Anwar hari ke 2

Nora beberapa minggu lalu sibuk dalam membuat kompilasi isu kes Altantuya untuk dijadikan buku bagi mengeluarkan isu ini dari siber ke dunia nyata. Alhamdulilah Che Bard telah menyiapkan tulisan ringkas beliau dan buku ini telah siap di cetak. Nak ..sms Nora ye...sebarkan bagi rakyat marhean bukan dalam Internet pun tahu mengenai kecurangan sistem kita...baca ye..

SATU LAGI PESANAN : HIMPUNAN BANTAH FITNAH ESOK 5HB FEB 2010 - 2 petang lepas solat Jumaat di Masjid Wilayah Persekutuan di Jalan DUTA dan berarak ke mahkamah. Penyokong di wajibkan hadir



Fikir la sendiri - Saiful dayus ke apa?

2010-02-03T16:22:03.191-08:00

Nora hadir hari ini ke mahkamah untuk bersama-sama rakan lain dalam kes perbicaraan liwat 2 Anwar Ibrahim. Seperti yang Tian Chua kata, ini bukan persoalan Anwar Ibrahim semata-mata, ini persoalan keadilan, ini persoalan arah tuju masa depan negara dan ini adalah penentu masa depan negara ini yang mana negara ini – sudah seakan di genggam oleh segelintir politikus yang berkuasa. Nora tidak mahu menyulitkan keadaan dengan kita bercerita perkara-perkara teknikal undang-undang. Nora Cuma terpanggil untuk bertanya, Saiful tu tak reti ke nak mempertahankan maruah diri. Kenapa Saiful tu tidak melawan. Kita tolaklah cite politik, kita sendiri tanya – adakah Saiful itu lembek dan tidak tahu mempertahankan dirinya sendiri. Penyokong Umno yang dalam blog mereka penuh dengan konon-kononnya membela Saiful, tanya sedikit diri sendiri- Saiful itu dayus ke? Nora dengan sikap mudah hadir semalam – semata-mata atas nama keadilan dan bukan atas nama kepimpinan semata-mata. Nora masih kabur dan tidak mudah percaya apa lagi bila membaca keterangan Saiful yang menurut seperti lembu. Lembu pun tahu nak melawan tapi Saiful ...entahla....lu fikir la sendiri... [...]



Disebalik misteri pembunuhan Altantuyaa

2010-01-17T05:56:46.097-08:00

(image) Inilah sebenarnya antara projek Che Bard dengan Nora. Nora telah membantu dalam kompilasi semua isu mengenai Altantuyaa dan buku itu di tulis oleh Chegu Bard. Buku ini akan melangkah dari isu misteri pembunuhan Altantuyaa hanya di ketahui oleh mereka dari warga Internet kepada semua rakyat pembaca konvensional - ini adalah untuk semua rakyat tahu kenapa pembunuhan Altantuyaa adala suatu misteri. Projek ini mengambil masa hampir 2 minggu untuk mengumpul dan membaca dan Nora semakin yakin setelah membaca dan mengumpul semua isu ini bahawa RAKYAT PERLU MEMBUAT PENILAIAN SEGERA MENGENAI SIAPA YANG MEMERINTAH NEGARA INI SEKARANG INI. Buku ini akan terbit di pasaran sedikit masa lagi - support ye...



Nazree masuk UMNO

2010-01-13T06:31:43.646-08:00

(image) Dipetik dari laman umno - Nazree seberang ke UMNO

(image) Gambar kenangan Demo Anti ISA


Nora dah lama tak menulis. Agak sibuk dengan macam-macam kerja. Berniaga, jaga anak kecil baru...hihihihi..nanti Nora cite fasal tu tetapi Nora terpanggil untuk menulis hari ini kerana teman Nora – Nazree yang dikatakan melangkah ke UMNO. Nora agak terkilan sedikit kalau berita itu benar.

Nora try nak call Nazree, mana lah tau boleh bagi sedikit pendapat tetapi malang sekali , call Nora tidak berjawab. Mungkin mereka yang nak masuk UMNO selalu jadi macam tu..dah tak jawab call. Nora ingin menyatakan Nora agak terkilan dengan berita itu, harap-harap ia tidak tepat atau harap-harap ia tidak berlaku. Nora kenal dengan Nazree, Nora selalu menyangka kalau Nazree masuk politik beliau akan masuk PAS atau PRK namun kenyataan kemungkinan beliau masuk UMNO di harap tidak akan merenggangkan hubungan antara Nora dengan Nazree. Nora dengan Nazree sudah agak rapat.

Dari satu tempat kerja kepada bergerak untuk berkempen pada PRU 12 di Rembau bersama-sama Che Bard. Kita sering berbicara mengenai perjuangan, sering Nora mendapatkan pendapat beliau mengenai hal berkaitan dengan agama dan turut mempelajari sedikit sebanyak perkara-perkara baru dengan beliau. Namun ketentuan politik agar berbeza. Kalau Nazree melangkah masuk UMNO – Nazree masih kawan buat Nora. Nora percaya beliau akan jadi ahli UMNO yang lain dari ahli UMNO yang lain – lebih menyeluruh dalam perjuangan. Namun Nora terkilan – sewaktu demo menentang ISA – Nazree dan Nora berada di barisan depan dengan Chegu Bard sewaktu protes ISA. Banyak kenangan perjuangan namun mungkin ia satu kenangan perjuangan.

Apa pun Nazree mungkin tahu arah tujuan nya dan Nora akan tetap bersama – sama Pakatan Rakyat dalam memperjuangkan apa yang Nora percaya dan yakin benar. Bagai kata Che Bard – Selamat Jalan Nazree kita tetap kawan.



Salam Maal Hijrah buat semua

2009-12-17T01:26:08.101-08:00

(image)
Di baca selepas waktu Asar dan sebelum waktu Magrib

(image)

Di baca selepas waktu Magrib

Salam Maal Hijrah,

Kita sudah sampai ke penghujung tahun dan akan membuka lebaran baru - tahun yang baru. Untuk sama-sama kita mendapat keredaan dari ALLAH bagi mengakhiri tahun ini maka sama-sama lah kita berdoa sempena kita meninggalkan tahun ini dengan penuh kebaikan, kesedaran dan keampunan dari ALLAH dan terus berdoa agar kita di berkati - usaha, di limpahi rahmat dan rezeki serta di permudahkan urusan serta kesihatan untuk menempuhi tahun baru yang akan datang.

Amin ...salam dari Nora




PROTES - Hari ke 2

2009-12-09T22:06:32.482-08:00

(image)
(image)
(image) Trade mark Fadhil - dengan kain pelekatnya - katanya, kalau majistrate halau, aku terus balik tidur...tak susah nak salin-salin


Perbicaraan masuk hari 2.


Lawyer hari ini 6 orang - En Nasa, En Amir Hamzah, En Hanifah Maidin, Sdr Johnson Choong, Sdr Hasshahari dan Mis Chow Ying. Terima Kasih kerana sudi mewakili kami seramai 45 orang. Mahkamah akan bersidang semula pada 18-22 Januari dan 15-19 March....oh ya untuk peringatan semua termasuk Nora sekali hihihi..kes Harakah adalah pada 2-4 March dan 10-11 March.....



Sekitar perbicaraan Kes Protes KLCC

2009-12-09T03:38:11.660-08:00

Sekitar perbicaraan Kes Protes KLCC - 26/01/0, Nora ucapankan TERIMA KASIH kepada peguam-peguam berikut yang sudi mewakili kami - Amir Hamzah,En Nasa, Roger Chan, Lai Chee Ho,Johnson Chong, Razlan,Hasshahari
(image) Kita orang sedang dapat sedikit break - sempat Nora ambil gambar

(image)
(image)
(image) Nora dan Kak Sara dari PSM

(image) Dr Nasir dan rakan-rakan. Court bagi rehat 10 min aje, tapi sempat curi makan.



Melawat - baby baru CB

2009-12-08T01:12:00.174-08:00

(image) Nora g lawat CB - CB dapat baby lelaki - turut hadir melawat adalah Pengerusi Gerak Nazree Yunus..Tahniah CB




Kes Harakah

2009-12-08T01:09:40.542-08:00

(image) Terima Kasih kepada Peguam kami yang membela kami - Kak Lat dan En. Rasyid

(image) Nanti jab...ala lum redi dah ambik gambar

(image) Yang kena tangkap kes Harakah - yang kena 12 orang -tapi ini aje yang hadir termasuk Lokman Noor Adam
(image) Breakfast dengan geng-geng di Tesco sebelum ke court untuk kes Harakah




Laporan Polis

2009-12-03T10:14:34.706-08:00

(image)

(image) (image)



Laporan Polis terhadap Najib, SU Najib Shafei Abdullah dan MB N.Sembilan

2009-12-03T10:07:46.562-08:00

Laporan Polis terhadap Najib Tun Abdul Razak, S/U Najib, Shafei Abdullah dan Menteri Besar N.Sembilan......ehmmm Polis apa lagi siasatla....Nora hadir bersama Solidariti Anak Muda Malaysia dan Solidariti Mahasiswa MalaysiaNora bersama Chegu Bard sewaktu hadir untuk menghantar laporan polisPengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia[...]



Jom Hadir - Solidariti Anak Muda Malaysia dan Solidariti Mahasiswa Malaysia

2009-12-02T00:06:35.405-08:00

Atas semangat dan kesedaran anak muda Malaysia maka Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan menghantar laporan 'rasmi' ke Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM berkenaan dengan isu

  • Sogokan oleh proksi Najib Razak kepada Balasubramanian untuk melindungi kebenaran dalam kes ALTANTUYA
  • Rasuah dan salah guna kuasa Setiausaha Perdana Menteri
  • kegiatan mensabotaj ekonomi negara dengan menyeludup wang (jumlah amat besar) oleh Menteri Besar Negeri Sembilan

Untuk itu satu taklimat penerangan media akan diadakan pada 3 Disember 2009, 9.00 pagi, di hadapan pintu utama, I/pejabat PDRM, Bukit Aman, Kuala Lumpur.




SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA

2009-11-26T16:41:44.299-08:00

(image)
Selamat Hari Raya Adil Adha - Nora dan adik Nora sedang bersiap untuk balik berhari raya ke Kelantan dan ke Thailand - kampung abah Nora - Selamat Hari Raya kepada semua pelayar laman web Nora dan semua kenalan khususnya mereka yang bersama-sama dalam perjuangan REFORMASI - maaf zahir batin -